סגור
לתכנית החודשית

פילם נואר

מלבד כל הצרות הרגילות, ב-2021 מציינים 80 שנה לבכורה של "הנץ ממלטה", שבמובנים רבים מסמן את תחילתו של הפילם נואר האמריקאי. זאת הזדמנות טובה לערוך מחווה לפילם נואר – אחד הזרמים הקולנועיים המעניינים והמהנים שנוצרו במהלך 125 שנות קולנוע. 

ב-1946 הגיע לצרפת היבול הקולנועי האמריקאי שנמנע ממנה במהלך מלה"ע השניה, חמישה סרטים משכו את עינם של מבקרי קולנוע מקומיים: "הנץ ממלטה", "ביטוח חיים כפול", "לאורה", "רצח, יקירתי", "סוף שבוע אבוד". מבקר הקולנוע נינו פרנק כינה את החמישה כ"פילם נואר" – כינוי שנולד בקולנוע הצרפתי עוד קודם למלחמה בכדי לתאר כמה מסרטי הריאליזם הפיוטי של שלהי שנות השלושים והטון המלנכולי שלהם.

חמשת הסרטים הללו גילו לצרפתים כי באמריקה נולד סוג חדש של סרטי פשע העוסקים בפנטזיה חברתית דרך ריאליזם ישיר והתבוננות בפסיכולוגיה של הפשע, אולם הם עוררו מידה של בהלה בשל האלימות הבוטה והטון הפסימי. עשור מאוחר יותר, מוציאים שני סינפילים צרפתים את מה שנחשב היום לאחד מספרי המפתח בנושא "פנורמה של הפילם נואר האמריקאי". המחברים: ריימונד בורד ואטיין שומטון באו מחוגי הסוריאליזם, ובפילם נואר מצאו יסודות דומים. את הפילם הנואר הם כינו זרם או סדרה, ואת ההגדרה שלו הניחו פחות על יסודות תמטיים או צורניים. הקטלוג שלהם הכיל כמה מאות סרטים מתוכם הם זיקקו חמש איכויות מהותיות: אווירה חלומית, מוזרות, אירוטיות, אמביוולנטיות ואכזריות.

אבל הפילם נואר לא נולד מתוך הסוריאליזם או הקולנוע הצרפתי. יסוד משמעותי הוא הספרות שנולדה במחצית הראשונה של המאה העשרים בארה"ב, ותרגמה את המקצב החברתי והכלכלי של האורבניזציה המהירה אל תוך עלילות של פשע ושחיתות. סרטי הפילם נואר הראשונים התבססו על יצירות של סופרים גדולים כמו דשיאל האמט ("הנץ ממלטה"), ריימונד צ'נדלר ("רצח יקירתי", "השינה הגדולה"), ארנסט המינגווי ("הרוצחים"), ג'יימס מ. קיין  ("הדוור מצלצל פעמים", "ביטוח חיים כפול"), מיקי ספיליין ("נשק אותי למוות") ואחרים. הם התמקדו בעלילות עירוניות, בתאוות בצע, בתשוקה ובחוסר אמון במוסדות, ונעזרו בתכסיסים פואטיים ששוכללו בספרות הזו: נקודת מבט הצמודה לקולו של המספר, תנועה גמישה על ציר הזמן, אמביוולנטיות מוסרית ודחיה של ערכים מסורתיים (או ערכים בכלל)

רק בשנות השישים קיבלו באמריקה את המבט הצרפתי על הוליווד והפילם נואר, בעקבות הגל החדש והענין המחודש בקולנוע הקלאסי שהתעורר באוניברסיטאות ובבתי הקולנוע הסטודנטיאליים. ב-1971 מכנס סם שפרד שבעה סרטי נואר קלאסיים במסגרת "תערוכת הקולנוע של לוס אנג'לס" ומקדים להם מאמר פתיחה. שפרד עומד על עוד שלושה מקורות משמעותיים לפילם נואר מעבר לספרות הפשע: (1) ההתפכחות החברתית בעקבות מלה"ע השניה, אחרי שנים של קולנוע שניסה לשדר מסרים פוזיטיביים אל מול מציאות שמתגלה כמאכזבת. ההתפכחות מובילה ל(2) גישה ריאליסטית שדוחה את הקולנוע הפוזיטיבי שקדם למלחמה ו(3) ההשפעה של הקולנוע הגרמני האקספרסיוניסטי – שרבים מיוצריו היגרו להוליווד בשנות השלושים. אמנם קשה לדמיין כיצד ייתכנו ריאליזם ואקספרסיוניזם בכפיפה אחת – אבל הנה, כותב שפרד "זהו כוחו הייחודי של הפילם נואר – לרתך יחדיו אלמנטים סותרים לסגנון אחד".

ואכן, הענין המרכזי – עליו מסכימים הכל – הוא שהפילם נואר עוסק בסגנון, יותר מאשר בנושאים או מבנים דרמטיים קרובים. ההשפעה של האקספרסיוניזם מתבטאת בשימוש הנועז במצלמה – שחור לבן קונטרסטי, זוויות מצלמה, קווים אלכסוניים וכו'. הריאליזם הביא את הפניה לצילומים בלוקיישן, ובמקרים אחדים את מבנה העלילה הפרוצדורלי. אבל קשה לדבר על צורה קולנועית אחידה. ההסכמה העיקרית היא שסרטי נואר עוסקים ביצירת מסתורין, באמצעות שלל טכניקות המצלמה והתאורה ובעזרת העריכה הלא לינארית. 

הנואר, אם כן, איננו זרם קל להגדרה – יש סרטי פשע ומלודרמות ואפילו מערבוני נואר, שנוצרו במסגרת האולפנים הגדולים או כסרטים זולים ושוליים שבהדרגה קיבלו מעמד משמעותי.  הנואר האמריקאי הקלאסי של שנות הארבעים והחמישים, נחשב היום לאחת הפסגות של הוליווד מפני שהצליח לחלץ מכל יוצריו – בכתיבה, בעיצוב, בצילום, בפסקול ובבימוי – את המיטב שבהם, ולכד ככל הנראה מהות אסתטית וערכית שהיתה רלוונטית אז ויש לה עוצמה גם היום.

אנו מזמינים אתכם להתמסר החודש לתריסר יצירות מן התקופה הזו. אלו באמת יצירות מופת שרובן לא הוצגו שנים ארוכות על מסכי הקולנוע בארץ, וזו הזדמנות חד פעמית לתפוס אותן.

אולם הפילם הנואר לא הסתיים לעולם, נהפוך הוא. במהלך שנים נוצרו ברחבי העולם עוד ועוד סרטים שמשתמשים בנוחסאות העלילתיות והסגנוניות ומשכללים אותן.  בחודש נובמבר נציג עוד עשרה סרטים מהגל שנהוג לכנות "ניאו נואר". יש למה לחכות.

 

המחווה לפילם נואר אורגנה בידי סינמטק תל אביב וסינמטק ירושלים.

הנץ ממלטה

בימוי: ג'ון יוסטון
| 100 דקות

סם ספייד בלש פרטי בסן פרנסיסקו נשכר כדי להגן על גברת מפני הגבר שמאיים על חייה. המשימה מובילה אותו אל פקעת תככים שמסבכת אותו עם המשטרה, עם שורה של נוכלים ועם אותו גברת עצמה. גדול סרטי הפילם נואר הוא יצירה מתוחכמת, זריזה שנהנית מסגנון מושלם – עם צילום אקספרסיבי שמדגיש את האמביוולנטיות המוסרית של גיבוריה.

ביטוח חיים כפול

בימוי: בילי ויילדר
| 107 דקות

אשתו המשועממת והצעירה של בעל הון קשיש משכנעת את סוכן הביטוח לחסל את בן זוגה ולחלוק בכספי הפוליסה. ווילדר מעמיד אותנו בנקודת המבט של הרוצחים ובזכות הופעתה הבלתי נשכחת של ברברה סטנוויק, הצילום, משחקי הצללים, התסריט מבריק והדיאלוגים הפריכים שכתב ריימונד צ'נדלר, יצר קלאסיקה שאסור - פשוט כך - להחמיץ.

הרוצחים

בימוי: רוברט זיודמק
| 103 דקות

כאשר שני רוצחים שכירים מחסלים בחור המכונה "השוודי", יוצא חוקר ביטוח למצוא את המניע, ובשורה של פלאשבקים מוביל אותנו אל הרוצחים ושולחיהם. הבמאי רוברט סיודמק, מהגר גרמני בהוליווד, משלב את סגנון האקספרסיוניזם הגרמני בתוך הריאליזם ההוליוודי והתוצאה אחד משיאי הפילם הנואר, עם אווירה מכשפת, תנופה עלילתית וצמד כוכבים לוהטים.

מעבר אפל

בימוי: דלמר דייווס
| 106 דקות

כאשר אסיר בשם וינסנט פרי נמלט מהכלא, הוא זוכה לסיוע בלתי צפוי מאישה בשם איירין ג'נסן שמאמינה בחפותו ומסייעת לו להוכיח כי הוא לא אשם ברצח אשתו. המותחן של דלמר דיוויס הוא יצירה יוצאת דופן שמצולמת מנקודת המבט של הגיבור ומציעה שכלול סגנוני שהקדים את זמנו.

משוגעים לאקדח

בימוי: ג'וזף ה. לואיס
| 87 דקות

סרטו הקלאסי של ג'וזף לואיס הוא מותחן פשע שנעשה בתקציב זעום אך עם חופש יצירתי שאפשר בימוי חופשי ומשוכלל. העלילה, שבמרכזה זוג פושעים הנהנים ומוכשרים בשימוש באקדחים – כוללת שורה של מעשי פשע ומרדפים - אבל כוחו העיקרי הוא בעיצוב הסגנוני שחושף את ההקסמות האמריקאית והקולנועית מנשק ומאלימות.

לילה ועיר

בימוי: ז'ול דאסין
| 96 דקות

הארי פביאן הוא גנב קטן בלונדון עם חלומות על הצלחה. כשהוא על סף כניסה לעסקי האמרגנות, הוא מגלה שאין מי שילווה את הסכום הנדרש, אפילו לא האישה שאוהבת אותו. ז'ול דאסין מוציא את הפילם נואר מהאולפן לרחובות לונדון המצולקת לאחר מלה"ע כדי לעצב את העיר כמבוך רגשי ומוסרי שגיבוריו הולכים בו לאיבוד.

במקום בודד

בימוי: ניקולס ריי
| 93 דקות

תסריטאי הוליוודי נחשד ברצח אישה שאירח בביתו, וזוכה לאליבי בזכותה של השכנה שלו. כאשר היחסים בין התסריטאי לשכנה מתהדקים, היא אינה יכולה להפטר מהחשש כי הוא הרוצח. זהו פילם נואר מעודן שעושה שימוש מחושב במאפייני הז'אנר כדי לזרוע אי וודאות. הופעות כבירות של המפרי בוגרט וגלוריה גרהאם הן סיבה נוספת לעובדה שמדובר ביצירת מופת.

החום הגדול

בימוי: פריץ לאנג
| 90 דקות

סמל משטרה החוקר התאבדות של שוטר לשעבר נשאב לחקירה מסועפת שסוחפת אותו ואת משפחתו אל מעגל הדמים. זהו אחד מסרטיו הטובים ביותר של פריץ לאנג, שבעזרת סגנון מלוטש ותסריט דרמטי מתאר את שלטון החוק כעטיפה דקיקה המסתירה שחיתות. התוצאה היא יצירה חד פעמית שמטשטת את המרחק שבין טוב ורע וקשיחות ופגיעות.

ליל הציד

בימוי: צ'רלס לוטון
| 92 דקות

מטיף דתי כריזמטי נישא לאלמנה צעירה כדי לנסות ולמצוא את שלל השוד שבעלה הסתיר. שני ילדיה של האלמנה מנסים להגן על הכסף ומכאן מתפתח מותחן מצמית. צ'רלס לוטון משתמש בכל ארגז הכלים הנוארי כדי ליצור אגדה גותית המעמתת בין שני הזרמים הנאבקים על נשמתה של אמריקה: תאוות בצע וחסד נוצרי.

מגע של רשע

בימוי: אורסון וולס
| 110 דקות

חוקרי משטרה משני צדי הגבול בין מקסיקו לארה"ב מנסים לפענח פיצוץ מכונית. החוקר המקסיקאי נמצא על הכוונת של מבריחי סמים. חוקר המשטרה האמריקאי בוחר לשתף איתם פעולה לאחר שהחוקר המקסיקאי מאיים לחשוף את השחיתות שלו. אורסון וולס לוקח את כל מאפייני הפילם נואר עד הקצה והתוצאה היא קלאסיקה.

נשק אותי למוות

בימוי: רוברט אלדריץ'
| 106 דקות

אשה רצה יחפה על כביש מבודד ומנסה לעצור מכונית – כך מתחיל "נשק אותי למוות". זהו משל פוליטי על ימי המקארתיזם והפראנויה הגרעינית שמבויים ביד רחבה בידי רוברט אלדריץ'. עם תקציב נמוך ואפס כוכבים, אבל עם סגנון קולנועי חריף יצר אולדריץ', על בסיס רומן בלשי מאת מיקי ספיליין, מותחן שאי אפשר להסיר ממנו את העינים: מתעתע זריז ומפתיע.

ההרג

בימוי: סטנלי קובריק
| 84 דקות

במרכז סרטו השלישי של סטנלי קובריק עומד שוד קופת ההימורים של מירוצי הסוסים. העלילה פשוטה אבל קובריק, בזכות תסריט שנע בגמישות על ציר הזמן, עם דמויות מעוצבות היטב ודיאלוגים שנונים, ועם תנועות מצלמה וירטואוזיות – הפך את העלילה הזו למותחן שהוא קולנוע משוכלל, חכם וחוויה שאסור להחמיץ.