ביולי 1999 פתח “הכל אודות אמא” את פסטיבל ירושלים, אחרי שכבש את פסטיבל קאן (פרס הבימוי) בדרך לשורה ארוכה של פרסים, בשיאם האוסקר לסרט הזר של אותה שנה. גם בחלוף עשרים שנה, “הכל אודות אמא” נותר סרט מעולה – ספק אם גם בקיץ 2019 תמצאו על מסכי הקולנוע מלודרמה חכמה כזו, שמצליחה להפעיל היטב את רגשות הצופים.
“מוקדש לבטי דיוויס, ג’ינה רולנדס, רומי שניידר – לכל השחקניות ששיחקו שחקניות, לכל הנשים, לגברים שמשחקים והופכים לנשים, לכל האנשים שרוצים להיות אמהות, לאמא שלי”. זוהי כותרת הסיום של הסרט. אנו מבקשים הקיץ לחזור אל הסרט הזה, אל הסרטים שמהדהדים בתוכו, והשחקניות שכיכבו בהם.
“הכל אודות אמא” הוא סרט של שפע. כבר משמו, “הכל אודות אמא” ברור שהוא מתכתב עם “הכל אודות חווה”, בו כיכבה בטי דיוויס, ועלילתו נשענת במידה על אותו מבנה נרטיבי. זהו גם המבנה של “ליל בכורה” בו כיכבה ג’ינה רולנדס.
במרכזו של הסרט נמצא המחזה “חשמלית ושמה תשוקה” של טנסי וויליאמס שבו מככבות גיבורות הסרט. הסרט מתמודד עם ערימה של קונפליקטים: נשיות מול גבריות, מתירנות מול שמרנות, נעורים מול בגרות, וחיים מול מוות. אבל השפע של “הכל אודות אמא”, הדמויות הטרנסיות שיש להן אברי נשים וגברים, ההשתקפויות של הסרטים והמחזות בתוכו, ההשתקפויות של דמויות בתוך דמויות – כל משחקי הצורה האלו שאותם מעצב אלמודובר בגאוניות - הופכים את הגבולות בתוך הסרט לנזילים ודקים מאד, ומאפשרים לעלילה הטרגית שלו להסתיים באקורד מזכך, בנצחון על המוות.
במידה רבה ניסח אלמודובר בצורה היפה ביותר את התחושה האופטימית של שנות התשעים, רגע ההולדת של אירופה המאוחדת, עם סיום המלחמה הקרה, החלשותה של הדת והפתיחות כלפי הקהילה ההומולסבית. לא מדובר בחגיגה סוערת, אלא במבט מפוכח וסבלני שמכיר בכוחות המנוגדים המתרוצצים בעולם ובשאיפה לפייס בינהם.
התוכנית החודש לא תעסוק בכך, אלא תציג את מקורות ההשראה הישירים יותר ופחות שמופיעים בסרט: “הכל אודות חווה”, “ליל בכורה”, “חשמלית ושמה תשוקה”. בכדי להביא משהו מהשחקנית רומי שניידר (שגם לה מוקדש הסרט), בחרנו להקרין שלושה מסרטיה עם הבמאי קלוד סוטה: “אלה הם החיים”, “השוטר והפרוצה” ו”סזאר ורוזאלי”. ואם כבר קלוד סוטה, אי אפשר בלי שניים מסרטיו הגדולים ביותר “וינסנט, פרנסואה פול והאחרים” ו”לב בחורף”. סוטה חקר את הנפש הגברית, לא בדיוק "הכל אודות אמא", אבל סרטיו יפים ורגישים לא פחות. שיהיה קיץ נפלא.