שני | 11.11.24

שעה פריטים
All day
 
4pm
5pm
6pm
8pm
סגור
לתכנית החודשית

Polish Zoom - שבוע הקולנוע הפולני

המכון הפולני בתל אביב ומכון אדם מיצקייביץ' מפולין שמחים להציע לכם מסע משותף: מסע אל 100 שנה של קולנוע פולני.

זו היא הזדמנות למבט על אהבות שלא תמיד מתממשות ואהבות שאינן נכנעות לתכתיבי המסורת, מבט על עניינים משפחתיים ומורכבויותיהם ועל כוחו של הקולנוע לייצר קשר בין מציאות לדימיון. זהו מבט ממוקד על נפתולי העבר ועל דילמות מוסריות.

עונת הקולנוע הפולני היא הזדמנות לפגוש ולהעריך את פולה נגרי, כוכבת הקולנוע שפעלה לפני מלחה"ע השניה (ונולדה בשם אפולוניה חוופיץ') אשר כיכבה בסרטו של אלכסנדר הרץ, במאי פולני גדול ממוצא יהודי.

מאבקי ההישרדות במלחמה ובשואה והשאיפה לכבוד אישי, הם נושא סרטה של הבמאית הראשונה בתולדות פולין, ונדה יאקובובסקה, אשר תרגמה לקולנוע את חוויותיה מאושוויץ. התוצאה לא תשאיר אתכם אדישים.

סרטו המצוין של קשישטוף קישלובסקי, "צלם חובב", הוא מבט מעניין על גיבורים המגלים את עצמם בעזרת המצלמה, והוא מציע לכולנו לערוך התבוננות פנימה.

הסרטים שלפנינו מאפשרים להעריך את האהבה בזמנים בהם פצצות שורקות מעל הראשים ולבחון את הבחירות העומדות בפני גיבוריהם הצמאים לחיבה, בימים לא פשוטים, בהם יש בעיקר כאב.

"הפתיון" של אגניישקה שמוצ'ינסקה הוא טעימה מן האווירה של שנות השמונים בפולין. הצופים בו כנראה יופתעו מההומור הלא שגרתי שבו, לצד אימה – שילוב חד פעמי שקשה לעמוד בפניו.

"המשפחה האחרונה" של יאן מטושינסקי הוא שיטוט בתיעוד המשפחתי של הצייר ז'דילסב בקשסינסקי והצגת מציאות חיי משפחתו של האמן הפולני החשוב. זהו סרט שיש בו אווירה נעימה, אך באופן פרדוקסלי, הוא מציע מבט על חוויית המציאות על סף מוות.

לבסוף, "המשרת" של פיליפ באיון, המספר על מורכבות החיים בפולין שבין מלחמות העולם במקום בו חיו שלושה לאומים שונים, באזור הגבול שבין פולין לגרמניה. הסרט זכה בפרס השני בפסטיבל גדיניה לקולנוע פולני.

Polish Zoom –  - חודש הקולנוע הפולני, מציע לכם להיחשף לשורה זו של סרטים פולנים זוכי פרסים. אתם מוזמנים.

Polish Zoom: אירוע פתיחה

ההקרנה בנוכחות הבמאי פיליפ באיון 

המשרת

בימוי: פיליפ באיון
| 150 דקות

מתאוש גדל בביתה של משפחת אצולה פרוסית ומתאהב בבתם מריטה. אנו מלווים את בני הזוג במשך ארבע עשורים ויחד עמם חווים את האופן שבו התהפוכות ההיסטוריות. “המשרת” עוסק בשאלות של אחריות לאומית והיסטוריות, אותן מתרגם פיליפ באיון לכדי אפוס היסטורי עשיר ורחב יריעה.

החיה

בימוי: אלכסנדר הרץ
| 44 דקות

פולה היא מתבגרת שובבה שחומקת מן הבית כדי להשתתף במסיבות. כשזה לא מספק אותה, היא בורחת אל העיר הגדולה. כאן היא זוכה להצלחה, מככבת בקברט וכובשת את ליבו של תעשיין אמיד. אך לתשוקה יש מחיר כבד... מלודרמה אילמת שמציגה את כשרונו של הבמאי הרץ.

נינה

בימוי: אולגה חיידס
| 120 דקות

נינה, מורה באמצע שנות השלושים שלה, הנאבקת להביא ילד לעולם, מחפשת פונדקאית. מגדה בת ה-25 נראית לה ולבעלה כמועמדת האידיאלית. היא צעירה, שמחה וללא מחויבויות. אלא שאז נינה מתאהבת במגדה. סיפור על אהבה בלתי צפויה, על חציית גבולות ועל בחירות קשות.

צלם חובב

בימוי: קז‘ישטוף קישלובסקי
| 112 דקות

פיליפ, פועל מעיירה קטנה, רוכש מצלמת קולנוע כדי לתעד התינוקת החדשה שלו. עד מהרה הוא מתמנה למתעד הרשמי של המפעל בו הוא עובד. נוכח הגישה האובייקטיבית בסרטים שהוא מכין – תיעוד המציאות כמות שהיא – הופך פיליפ ליריב הממסד. יצירת מופת שאסור אסור אסור להחמיץ.

שיחה (באנגלית) בין ד"ר מוניקה טלרצ'יק ואבנר שביט

השלב האחרון

בימוי: ואנדה יאקובוסקה
| 110 דקות

בלילה שבו מגיעה מרתה וויס לאושוויץ, היא נבחרת לשמש כמתורגמנית עבור הגרמנים. מכאן והלאה אנחנו עוקבים אחר קורותיה במחנה. ואנדה יקאובובסקה מביימת, באושוויץ עצמו, דרמה שמבוססת על תקופת שהותה במחנה. התוצאה מהממת. זהו סרט שחייבים לראות, שמעורר תחושה שלא מדובר בסרט עלילתי אלא בתיעוד של ממש.

המשפחה האחרונה

בימוי: יאן מטושינסקי
| 123 דקות

ז’דיסלב בקינסקי הוא צייר סוריאליסט שנודע בציוריו האפוקליפטיים. אשתו סופיה אחראית על תחזוקת המשפחה: ההורים המבוגרים ובנם תומאש בעל הנפש הרגישה. אנו מלווים אותם במשך שלושה עשורים, במהלכם בקינסקי האב מתעד בוידאו את המשפחה ותלאותיה. “המשפחה האחרונה”, מצליח להפוך את היומן המשפחתי לדרמה קולנועית חכמה. 

כיצד להיות נאהבת?

בימוי: וויצך האס
| 97 דקות

כמו במרבית סרטיו של וויצך האס, גם כאן הדמות הגברית חלשה וכמעט חסרת אונים. הגבר הזה, שחקן נרקיסיסטי, הופך מבוקש ע”י הגסטפו בימי מלה”ע. הוא מוצא מיסתור בדירתה של בחורה צעירה שהיתה אז אלמונית, נהנה ממעמד של גיבור לאומי, וממשיך להסתתר גם כאשר נפוצה שמועה על מותו.

פיתיון

בימוי: אגניישקה שמוצ’ינסקה
| 92 דקות

שתי בנות־ים עולות מהמים בוורשה ומוצאות עבודה במועדון לילה. האחת מתאהבת בבן אנוש, השניה מפתחת חיבה לדם, ושתיהן הופכות לאטרקציה המקומית. פרקי העלילה נהנים משירים שחושפים משהו מעולמן הפנימי של הדמויות – ובקיצור: זהו מיוזקל אימה עם בנות ים, בוורשה. תודו שדבר כזה לא ראיתם.