ראשון | 10.11.24

שעה פריטים
All day
 
5pm
8pm
20:00
סגור
לתכנית החודשית

ReFilm - פסטיבל רסטורציות 2019

במשך מעל מאה שנה, הקולנוע נסמך על חומר גלם פיזי, הפילם, אותה רצעות צללויד ארוכה שעליה הוטבעו התמונה והפסקול. מאחר והפילם הוא חומר פיזי ומתכלה – סרטים רבים לא היו נגישים. העותקים ששרדו היו באיכות ירודה: שרוטים, דהויים, ולעתים גם מקוטעים.

אך בעשור האחרון עובר הקולנוע מהפכה. הפילם מוחלף בחומר גלם חדש, קובץ דיגיטלי. כחלק מתנופת המהפכה הזו, נוצקים לפורמט החדש אלפי סרטים ישנים. כך נשלפים מארכיונים ברחבי העולם עותקי הנגטיב – המקור – שבו נוצרו הסרטים. עותקים אלו נסרקים לפורמט הדיגיטלי, עוברים תיקון וניקוי, התאמת צבעים, ונארזים מחדש בפורמט ההקרנה החדש. מהפכה זו מתרחשת עתה גם אצלנו, בסינמטק ירושלים. ארכיון הסרטים הצטייד במעבדה דיגיטלית ונמצא בעיצומו של פרוייקט אדיר להמרת כל אוסף הקולנוע הישראלי לפורמט החדש, למען שימורו והנגשתו.

מהלכים אלו מתרחשים בכל העולם, והפסטיבל שנציג בסוף חודש יוני, בא לחגוג את האפשרויות החדשות האלו. זוהי הזדמנות למפגש עם סרטים מכל העולם – יצירות מופת שסוף סוף אפשר להקרין בעותק איכותי, סרטים חדשים שנוצרים על סמך סרטי ארכיון ישנים וגם סרטים נדירים שזוכים לפתע לתשומת לב וחושפים יוצרים וכיווני יצירה חדשים־ישנים.

הקולנוע הוא אמנות צעירה, אך ב־120 שנותיה מסתתרות פנינים רבות: מוכרות יותר ופחות שתמיד מענין לפגוש בהן. אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו למסע מהנה ומפתיע אל אוצרות אלו, חלקם לגלות מחדש, חלקם לבקר מחדש, באיכות דיגיטלית חדשה.

2+1 על כל סרטי הפסטיבל

לפני ההקרנה, שיחה על תהליך השחזור של הסרט. בהשתתפות: מיכל בת אדם, יואב קוש, מאיר רוסו. מנחה: בנימין פרידנברג

הבית ברחוב שלוש

בימוי: משה מזרחי
| 110 דקות

הימים ימי שלהי המנדט הבריטי על א”י. סמי בן ה־14 וקלרה אמו מגיעים ממצרים לשכונת שבזי בת”א. כאן נקרע סמי בין אהבתה החונקת של אמו ובין שאיפתו להישאר עצמאי... אחד הסרטים הישראלים הטובים של כל הזמנים

דם כחול

בימוי: רוברט האמר
| 106 דקות

לואיס הוא נצר למשפחת האצולה ד’אסקויין שאימו ברחה עם זמר איטלקי ונודתה עד סוף ימיה. הוא מחליט לנקום את השפלת אימו ולהפוך לדוכס הבא של ד’אסקויין. ומה הדרך הקלה ביותר? לחסל את כל בני המשפחה העומדים בדרכו (וכולם מגולמים ע”י אלק גינס הגדול). אחת הקומדיות הטובות אי פעם. 

איקרוס XB-1

בימוי: ג’ינדריץ’ פולק
| 81 דקות

המאה ה־22. ספינת החלל איקרוס עושה דרכה אל הכוכב אלפא קנטאורי, במטרה למצוא סימן חיים כשעל סיפונה 40 אנשי צוות. בדרכם הם יתקלו במכשולים חיצוניים ופנימיים שיאלצו אותם לבחון שוב את דרכם. קודם ל”אודיסאה בחלל”, קודם ל”סולאריס”, יצר הקולנוע הצ’כוסלובקי סרט מדע בדיוני אינטליגנטי ומפתיע.

שתיקה שווה זהב

בימוי: רנה קלר
| 107 דקות

פריז, 1910. אמיל הוא במאי סרטים אילמים ותיק עם חולשה למין הנשי. את עצותיו בתחום החיזור הוא ממטיר על בן חסותו הצעיר, ז’אק, שפחות מצליח בתחום. העניינים מסתבכים כאשר שניהם מתבייתים על אותה נערה. סוכריה חכמה ומבדרת שלא כדאי להחמיץ. 

שועל משוגע

בימוי: טומו אושידה
| 109 דקות

אחרי שורת תככים בחצר הקיסר, אהובתו של הגיבור מוצאת את מותה. הוא עוזב את החצר ודרכו מזמנת לו מפגשים נוספים עם דמותה של אהובתו. התוצאה מהממת – עם משטחי צבע שטורפים את העין ותפניות שמותירות את הצופה בתחושה תמידית של סקרנות ותדהמה. 

ההרג

בימוי: סטנלי קובריק
| 84 דקות

במרכז סרטו השלישי של סטנלי קובריק עומד שוד קופת ההימורים של מירוצי הסוסים. העלילה פשוטה אבל קובריק, בזכות תסריט שנע בגמישות על ציר הזמן, עם דמויות מעוצבות היטב ודיאלוגים שנונים, ועם תנועות מצלמה וירטואוזיות – הפך את העלילה הזו למותחן שהוא קולנוע משוכלל, חכם וחוויה שאסור להחמיץ.

אליבי (תלת ממד)

בימוי: אלפרד היצ’קוק
| 105 דקות

טניסאי לשעבר עושה כל מאמץ כדי להפטר מאשתו. הוא שוכר את שירותיו של רוצח וכאשר האשה גוברת על המתנקש הוא מנסה להדביק לה אשמת רצח. התוצאה, כרגיל אצל גדול במאי הקולנוע, היא מותחן קר רוח – משעשע ומטריד גם יחד. 

חמים וטעים

בימוי: בילי ויילדר
| 126 דקות

שני מוזיקאים שהיו עדים לחיסול חשבונות אכזרי של המאפיה, נאלצים להצטרף לחבורה של להקת בנות העושה את דרכה למיאמי. חייהם מסתבכים כאשר הם מתאהבים בשוגר קיין, זמרת הלהקה. אחת הפסגות בקריירה של ויילדר ושל הקומדיה הקולנועית בכלל, שלמרות העשורים שחלפו הזו עדיין קלאסיקה מהנה ביותר.

האדם השלישי

בימוי: קרול ריד
| 104 דקות

סופר מערבונים אמריקני מגיע מיד אחרי מלה”ע השניה לוינה הכבושה והמחולקת בין ארבעה צבאות בנות הברית ומגלה כי הידיד שהזמין אותו לעבוד כאן נעלם. מכאן ואילך מתרקמת עלילת מתח שבה כל הגיבורים מתגלים כאוסף של מפסידנים מקצועיים. אחת היצירות הגדולות ביותר של אמנות הקולנוע לדורותיה. 

אבבא – הסרט

בימוי: לאסה האלסטרום
| 95 דקות

כתב רדיו מתנשא מתבקש ע”י הבוס שלו לתעד את מסע ההופעות של להקת ‘אבבא’ באוסטרליה. דרכו של הכתב לפגוש את הרביעיה נבלמת בשל תקלות שונות. יש המון שירים מתוך ההופעות, רגעים נדירים מאחורי הקלעים, ולא מעט מאווירת ה”אבבא־מאניה”. התוצאה מעניקה 95 דקות קלילות ומענגות. 

''פני האבן'' גדול שחקני הקומדיות שמעולם לא חייך – באסטר קיטון

במפגש עם הקולנוענית גלית רויכמן נכיר את באסטר קיטון, אלוף הביצועים המצחיקים שסמלו המסחרי היו פניו החתומות. גדול שחקני הקומדיה שלא חייך מעולם בסרטיו והבעת פניו החתומה הפך אותו לאגדה

ביל המלח

בימוי: צ’ארלס פ. רייסנר
| 64 דקות

יחד עם הגנרל, נחשב ביל המלח לסירטו הטוב ביותר של קיטון. העלילה עוקבת אחר סטודנט מצועצע השב לבקר את אביו, ספן קשיש בנהר המיסיסיפי. 

טודו מודו (בדרך זו או אחרת)

בימוי: אליו פטרי
| 132 דקות

בזמן שבחוץ משתוללת מגפה, מנהיגי איטליה מסתתרים בבונקר במעין סוג של חופשה רוחנית. הם אמורים להרהר על תאוות הבצע שלהם אך האידיליה מופרת מהר כשמתברר שכל אחד מהם זומם וחותר תחת האחר במטרה להישאר בשלטון. ואז הרציחות המסתוריות מתחילות... סאטירה על רוחניות ושחיתות פוליטית. 

הם לא יזקינו: על הטכנולוגיה הדיגיטליות שעשתה את הסרט

מהי המשמעות עבור ארכיונים לתהליך השיפור המשמעותי שעוברים חומרי גלם כאלו? מרצה (באנגלית): ד”ר אלנה נפוטי, מנהלת השימור  Imperial War Museum

הם לא יזקינו

בימוי: פיטר ג’קסון
| 99 דקות

לרגל מאה שנה למלה”ע הראשונה, התבקש פיטר ג’קסון ליצור סרט חדש מחומרי הארכיון. בעזרת צוותים טכניים מעולים שוחזרו מאות שעות מתוך ארכיון ה־Imperial War Museum, נצבעו ונוסף להם פסקול. האפשרות הטובה ביותר לראות מקרוב את המלחמה: מוחשית, קרובה ונוגעת ללב. 

הקרנה בנוכחות הבמאי והמפיק קארן שאחנזרוב

המראה

בימוי: אנדריי טרקובסקי
| 106 דקות

סרטו האישי ביותר של אנדריי טרקובסקי, והמורכב בסרטיו, הוא ניסיון להעביר את ההיסטוריה של ברה”מ דרך זיכרונותיו האישיים. טרקובסקי בונה עולם בו הפרטי משתלב עם הלאומי, ומשתמש בשלל תחבולות קולנועיות ואמצעי מבע: זיכרונות, חלומות וקטעים תיעודיים. התוצאה היא יצירה פיוטית ונדירה, הנחשבת ובצדק ליצירת מופת.

כניסה חופשית

סיור בארכיון הישראלי לסרטים

| 20 דקות

הצטרפו אלינו לסיור חוויתי בארכיון הישראלי לסרטים. בואו לגלות איך נראים הסרטים מחוץ לחדרי ההקרנה. נבקר בחללי הארכיון, נסייר במעבדת הדיגיטציה המקצועית בארץ להמרת סלילי פילם לקבצי דיגיטל, נשמע על מאמצי הארכיון לשמר את המורשת הקולנועית הישראלית, ועל אתגרי השימור. הארוע הוא בחינם ופתוח לקהל הרחב בהרשמה מראש