סגור
לתכנית החודשית

בעקבות לינץ’/עוץ

"אין יום בחיי שבו אינני חושב על 'הקוסם מארץ עוץ'", מתוודה דיוויד לינץ' מתישהו באמצע הסרט התיעודי "לינץ'/עוץ", אחד הלהיטים של פסטיבל ירושלים 2022. מנקודת המוצא הזו, יצא הבמאי אלכסנדר פיליפ לבדוק את הקשר הפתלתל בין הקולנוע החידתי של לינץ' לבין האגדה המסויטת "הקוסם מארץ עוץ". הוא גייס שישה סינפילים: הבמאי רודני אשר, המבקרת אמי ניקולסון, צמד הבמאים ארון מורהאד וג'סטין בנסון, הבמאית קארין קוזמה, הבמאי ג'ון ווטרס וכל אחד מגיש פרק העוסק בחיבור הזה מנקודת המבט האישית שלו. כל פרק מציע אפשרויות שונות להבין את החיבור הזה ויש בו אסוציאציות שונות בין גוף העבודות הגדול של לינץ' לקלאסיקה של ויקטור פלמינג – השראות קולנועיות ותרבותיות שממלאות את המסך באינספור אזכורים: זהו רצף מהפנט, מפתיע, ומעורר מחשבה של רגעים קולנועיים שאת חלקם ראינו וחלקם איזוטריים להפליא.

אי אפשר להביא את כל האזכורים האלו למסך – לחלקם אולי נגיע מתישהו בעתיד – אבל חבל להשאיר את הצפיה בסרט בודדה ועצובה בפני עצמה. התוכנית החודש מנסה לכן להציע התחלה לקהל סקרני הקולנוע וכוללת את "לינץ'/עוץ", רוב סרטיו של דיוויד לינץ', "הקוסם מארץ עוץ" והאסוציאציה היחידה שבכל זאת בחרנו להוסיף "חלף עם הרוח", גם היא קלאסיקה אמריקאית, גם אותה ביים ויקטור פלמינג בשנת 1939. לצד אלו נקרין גם את הסרט התיעודי "אמריקן עוץ" העוסק בפרנק באום, שכתב את "הקוסם מארץ עוץ". 

לינץ'/עוץ

בימוי: אלכסנדר פיליפ
| 108 דקות

דייוויד לינץ' אינו מרבה לספק תשובות לגבי סרטיו החידתיים, אבל בדבר אחד הוא מוכן להודות: לא עובר יום בלי שהוא חושב על "הקוסם מארץ עוץ". הסרט התיעודי המרתק והמהפנט הזה, שמגיע אלינו היישר מפסטיבל טרייבקה, סוקר את הדיאלוג המסעיר בין קלאסיקת הפולחן ובין עבודותיו של לינץ', מיצירותיו הראשונות ועד "טווין פיקס: החזרה".  

הקוסם מארץ עוץ

בימוי: ויקטור פלמינג
| 102 דקות

'ג'ודי גרלנד הענקית מגלמת את דורותי, הילדה הלא מאושרת שסופת טורנדו נושאת אותה ואת כלבה טוטו מקנזס הרחק אל ארץ הפנטזיות. שם, לאחר הרפתקאות שונות ומשונות, היא מגלה שהאושר האמיתי מצוי בעצם בחצר ביתה. אחד הסרטים הגדולים שהופקו בהוליווד הקלאסית. 

ראש מחק

בימוי: דיוויד לינץ'
| 100 דקות

"ראש מחק" הוא יצירת-אימים המתרחשת בעידן עתידני כלשהו ועלילתה עוקבת אחר זוג צעיר ו"תינוקם" מעורר החלחלה. סירטו הארוך הראשון של דיוויד לינץ' - סרט גמר הלימודים שתפח למימדים פולחניים בארה"ב - התוצאה בהחלט מדהימה ויכולה לרמז על תחומי התעניינותו העתידיים.

חלף עם הרוח

בימוי: ויקטור פלמינג
| 219 דקות

מלודרמה עזת יצרים העוקבת אחר נערה דרומית אנוכית שמפסידה את הגבר היחיד בו היא באמת מאוהבת. סיפור האהבה הגדול ביותר של כל הזמנים כורך יחדיו פוליטיקה, כלכלה ורומנטיקה ומזקק אותן יחדיו למיתולוגיה אמריקאית. שמונה עשורים מאוחר יותר, "חלף עם הרוח" הוא קלאסיקה נצחית שראויה גם היום לצפיה. 

איש הפיל

בימוי: דיוויד לינץ'
| 136 דקות

ג'ון מריק, סובל מתסמונת נדירה שעיוותה את גופו, מכונה "איש הפיל" ומוצג לראווה ביריד אשליות. משם מחלץ אותו ד"ר טרווס והופך אותו ליקיר אצולת לונדון. עם סגנון נטורליסטי, צילום שחור-לבן אלגנטי, אנסמבל שחקנים משובח ומתח בין חיי השוליים להשתלבות, לינץ' מביים את אחד מסרטיו המפוארים ביותר. 

חולית

בימוי: דיוויד לינץ'
| 140 דקות

במאים רבים חלמו לביים את רומן המדע הבדיוני של פרנק הרברט. רק כעבור 20 שנה, נמצא הצמד שיכול לגודל המשימה. הם עושים זאת בנאמנות רבה למקור ונצמדים לעיקרי המאורעות. אבל גם אם הקולנוען השנוי במחלוקת מפגין את מלא יכולותיו הייחודיות, הוא מותיר מרחב מספיק לאפקטים מיוחדים שילבבו את כל הצופים.

קטיפה כחולה

בימוי: דיוויד לינץ‘
| 120 דקות

גבר צעיר מוצא אוזן-אדם כרותה ורוחשת נמלים. הוא מביא אותה לתחנת המשטרה ויחד עם בתו של הבלש מגיע לזמרת-קברטים שמקיימת פרשיית אהבים חולנית עם גנגסטר מופרע. אחד מפסגות היצירה של לינץ', מביאה לכדי שלמות את המאפיינים הצורנים והנרטיביים שלו.

אמריקן עוץ

בימוי: טרייסי התר סטריין, רנדל מקלאורי
| 112 דקות

ל. פרנק באום בילה את מרבית חייו במרדף אחר החלום האמריקאי. דמיון בלתי נגמר, חדשנות ופלא כמעט ילדותי לצד מפגש עם אומה על סף שינוי, חברו ליצירת העולם של ארץ עוץ. "אמריקן עוץ" מאפשר הצצה לקוסם שהסתתר מאחורי הווילון של אגדת הילדים המודרנית והאהובה, שממשיכה להשפיע על יוצרים ואמנים גם היום.

לב פראי

בימוי: דיוויד לינץ‘
| 127 דקות

אסיר משוחרר, מלווה באהובתו הבלונדינית, בורח בכבישי דרום ארה"ב מפני אמה השטנית של זוגתו. על עקבותיהם נמצאים בלש-פרטי, ואח"כ מאפיונר השולח אחריהם רוצחים-שכירים. את העלילה הזו מתבל דויד לינץ' במוטיבים מאגדות ילדים, בסמלי התרבות האמריקנית ובהרבה אש. התוצאה היא סרט פוסט-מודרניסטי מהמם, עשיר ושנוי במחלוקת.

סיפור פשוט

בימוי: דיוויד לינץ’
| 111 דקות

אלווין סטרייט בן ה־73 חי בעיירה הקטנה באיווה. כאשר מתברר לו כי אחיו, איתו לא דיבר כבר 10 שנים, קיבל שבץ, הוא מחליט למחול על כבודו ולצאת לבקר אותו לפני שיהיה מאוחר מדי. מסעו של סטרייט הוא מסע התבגרות של זקן בן 73 הפוגש בדרכו טיפוסים שונים ותורם להם מחוכמתו. 

כביש אבוד

בימוי: דיוויד לינץ’
| 140 דקות

מוסיקאי בינוני מגלה שאשתו היפה בוגדת בו, דעתו משתבשת והוא רוצח אותה. הוא נתפס ונשפט לגזר דין מוות, אלא שאז, באורח מסתורי, הוא נעלם מתוך תא הכלא האטום והשמור ובמקומו מופיע צעיר מבוהל שאין לו מושג איך הגיע לשם... עלילת הסרט לא לגמרי ברורה, גם לא המוטיבציה של הדמויות, אך יש כאן את אותו קסם לינצ’י מהפנט, שלא עוזב גם הרבה אחרי שהסרט נגמר.

טווין פיקס - אש הולכת איתי

בימוי: דיוויד לינץ'
| 135 דקות

אחרי שתמו פרקי הסידרה המונומנטלית, השלים דיוויד לינץ' את התמונה באמצעות תיאור עשרת הימים האחרונים בחייה של לורה פאלמר. זוהי יצירה שמתכתבת עם הסדרה אך עומדת בפני עצמה, והיא ממשיכה להפגין את המסתורין והקסם של אחת היצירות הגדולות של הטלויזיה. כמו תמיד אצל לינץ', הקולנוע משחק תפקיד משמעותי בעיצוב אווירה מכשפת ומאיימת שהופכים את החוויה לחלום מפתה ומסייט.

מלהולנד דרייב

בימוי: דיוויד לינץ‘
| 146 דקות

שחקנית צעירה שזה עתה הגיעה לבירת הקולנוע העולמי כדי להגשים את חלום הכוכבות, מגלה מישהי זרה במקלחת ביתה – אשה שאיבדה את זכרונה בעקבות תאונת דרכים שהתרחשה על הכביש המפורסם המתפתל על גבעות הוליווד.