ראשון | 22.12.24

שעה פריטים
All day
 
4pm
6pm
18:00
18:30
8pm
סגור
לתכנית החודשית

מחווה לאמריק פרסבורגר ומייקל פאוול

שנים רבות נחשבו צמד הקולנוענים אמריק פרסבורגר ומייקל פאוול כתכשיט חבוי, עם כמה יצירות מפתח בתולדות הקולנוע שאינן זוכות למעמדן הראוי. הבמאי מרטין סקורסזה, מעריץ גדול של השניים שמר על קשר עמם, והיה אחד הכוחות מאחורי התחיה שהם זוכים לה בשנים האחרונות. הסרט התיעודי שהוביל השנה אודות השניים "תוצרת אנגליה: הסרטים של פאוול ופרסבורגר", הוא הזדמנות נאה – שנחגגת ברחבי העולם כולו – לצפות שוב (או לראשונה) בסרטים שלהם.

מייקל פאוול נולד בקנט באנגליה, ואת עיקר שנות השלושים בילה בבימוי סרטים דלי תקציב שנועדו לעמוד ברגולציה הממשלתית שביקשה להבטיח כי על המסך בבריטניה מוצגים סרטים מקומיים. בעבודה על אחד מאלו "המרגל בשחור" של המפיק הבריטי ממוצא הונגרי אלכסנדר קורדה, פגש באמריך פרסבורגר, קולנוען ממוצא הונגרי שהגיע לבריטניה עם ניסיון עשיר באולפני הקולנוע UFA הגרמניים, בהם עבד עד שפוטרו כל היהודים עם עליית הנאצים לשלטון.

השניים החלו לשתף פעולה וסדרת הסרטים שכתבו, הפיקו וביימו יחדיו בשנים הבאות – בין השאר: "חייו מותו של קולנול בלימפ", "עניין של חיים ומוות" ו"הנעלים האדומות" - יציבו רף חדש לקולנוע הבריטי והעולמי. שיתוף הפעולה של השניים נעשה תחת המטריה של חברת ההפקות שלהם The Archers (הקשתים), והיא נסמכה על עבודתם המעולה של כמה אנשי צוות קבועים: מעצב ההפקה אלפרד יונג, מעצב התפאורה והתלבושות היין הקרות, הצלם ג'ק קרדיף, המנהל האמנותי ארתור לוסן, והמלחין בריאן איסדייל. גם בצוות השחקנים הם ליהקו לא פעם אותם שמות: רוג'ר לייבסי, אנטון וולברוק, מוירה שירר, דברה קר ועוד.

פאוול ופרסבורגר התרחקו מהריאליזם של הקולנוע הבריטי לטובת מידה של פנטסטיות ודימיון, עם עלילות שריריות שבמרכזן יסוד נרטיבי מוצק. בכדי כדי לטעון את התסריטים האלו בתנופה, הם נשענו על שימוש מקורי בכלים קולנועיים: בעיצוב, בצילום ובפסקול, מתוך כוונה ברורה להניע את לבם ומחשבתם של הצופים. השימוש בצבעים היה עז ואלגנטי, ובשנים שבהם סרטים בצבע רק פרצו הם הציעו דימויים עשירים המושכים את העין, אך נטולי התייפיפות מיותרת. סרטיהם הפגינו מידה של איפוק רגשי ואידיאולוגי, שהתבטאה בבחירת הגיבורים והאופן שבו אלו התמודדו עם המכשולים שצצו בפניהם. השילוב בין הכוחות האלו הצליח לתרגם את הגישה הבריטית שהתגבשה במהלך שנות המלחמה – גישת ה-Carry On – לסרטי דרמה מעולים.

חלק מהקלאסיקות האלו נעשו בזמן או מיד לאחר מלה"ע השניה והן עוסקות בהתמודדות פיזית ורגשית עם אובדן, אימה ואכזריות, ובדרכים לריפוי והחלמה. רצף הסרטים שביימו במהלך שנות הארבעים וראשית החמישים נחשב היום לפסגות של הקולנוע העולמי, עם השפעה על דורות של יוצרים. המחווה החודש היא הזדמנות להתפעל במרוכז מהפנינים האלו, ואנו מזמינים אתכם לצפות מהן. צפיה מהנה.

חייו ומותו של קולנל בלימפ

בימוי: מייקל פאוול, אמריק פרסבורגר
| 163 דקות

ב-1902 מסתבך קצין אנגלי בעימות בברלין ויוצא לדו קרבות חרבות מול יריב גרמני. היריבים הופכים לידידים, כל אחד מהם מתקדם בצבאו, והשניים עתידים להפגש שוב לאחר מלחמת העולם הראשונה ובשיאה של השניה. זוהי יצירת מופת – לא פחות – כתובה, מצולמת, משוחקת ומבויימת בשילוב של וירטואוזיות וצניעות. אל תחמיצו!

תוצרת אנגליה: הסרטים של פאוול ופרסבורגר

בימוי: דייוויד הינטון
| 131 דקות

מרטין סקורסזה נוהג להפנות זרקור אל יוצרי קולנוע מרתקים מן העבר. הפעם, בסרטו התיעודי של דייוויד הינטון, סקורסזה משתף את הצופים בסיפור האהבה שלו עם יצירתם של צמד הבמאים מייקל פאוול ואמריך פרסבורגר, החתומים על סרטים בלתי נשכחים דוגמת "חייו ומותו של קולונל בלימפ", "הנעליים האדומות" ו"נרקיס שחור".

סיפור קנטרברי

בימוי: מייקל פאוול, אמריק פרסבורגר
| 124 דקות

פאוול ופרסבורגר עושים מעין אדפטציה ל"סיפורי קנטנברי" של צ'וסר לימי המלחמה ומספרים על שלושה עולי רגל לקתדרלה המפורסמת. בעוד הם ממתינים לצאת למשימה, עוסקים השלושה בפתרון תעלומה מקומית ובהתמודדות עם סיפורם האישי. עם הנוף, הקצב, ההתמדה והסיום בעל העוצמה הרגשית המפתיעה, "סיפור קנטרברי" נתפס כיצירה שלוכדת היטב את הרוח האנגלית.

אני יודעת לאן אני הולכת

בימוי: מייקל פאוול, אמריך פרסבורגר
| 92 דקות

בדרכה להתחתן עם תעשיין אמיד באחד האיים של סקוטלנד, נתקעת אישה לונדונית באחד הכפריים בסביבה. עד שיתבהר מזג האוויר היא נאלצת להסתגל לקהילה המקומית המשונה, ובינהם גם טייס יפה תואר שבהדרגה מושך את ליבה. עם נופים כובשים והרבה אווירה, זוהי דרמה רומנטית שפוגעת היטב בלב. 

עניין של חיים ומוות

בימוי: מייקל פאוול, אמריק פרסבורגר
| 104 דקות

בטיסה חזרה ממשימת הפצצה בשיאה של מלחמת העולם השנייה נפגע מטוסו של פיטר קרטר. כאשר המטוס מתרסק, המלאך שאמור לתפוס אותו בדרכו למטה יפספס. פיטר ינחת בריא ושלום על החול, ועתה יאלץ לנהל קרב משפטי עם שוכני המרומים כדי להישאר על הארץ עם אהובתו... 

נעליים אדומות

בימוי: מייקל פאוול, אמריק פרסבורגר
| 134 דקות

ויקי פייג‘ מצליחה להגשים חלום של מאות רקדניות צעירות ומתקבלת ללהקת לרמונטוב המהוללת. שם נדרשת ממנה משמעת ברזל והתמסרות מוחלטת למחול על חשבון חייה הפרטיים. לויקי פייג‘ יש תוכניות אחרות... "נעליים אדומות" הוא אחד מסרטי המחול הגדולים של כל הזמנים.

נרקיס שחור

בימוי: מייקל פאוול, אמריק פרסבורגר
| 100 דקות

קבוצת נזירות עוברות להימאליה כדי להקים מנזר ובית ספר על אחת הפסגות. האתר המיועד אירח פולחנים דתיים וחינגות יצריות. משהו מן האווירה הזו נותר במקום ומביס בהדרגה את רוחן של הנזירות. עיקר המתח הולך ונצבר באמצעות אווירה, המעוצבת בכלים קולנועים מובהקים. 

החדר האחורי הקטן

בימוי: מייקל פאוול, אמריק פרסבורגר
| 106 דקות

אנגליה, מלה"ע השניה. מומחה לפצצות שאיבד את רגלו והתמכר לאלכוהול מתבקש לחזור לשירות. אהובתו מנסה לאזן בין ההתמכרות, היאוש ותחושת השליחות שלו. דרמה בשלה ומעולה שעוסקת בצורה בוגרת בהגשמה עצמית, בדכאון וביחסים בין גבר לאישה. הצילום הנוארי, ההופעות המדודות של פראר וביירון מעניקים לסרט עוצמה שקטה שהולכת ונבנית עד לרגעי השיא.

המציצן

בימוי: מייקל פאואל
| 101 דקות

יצירת האימה המופתית של מייקל פאוול . דיוקן פסיכולוגי מבעית על היווצרותה של מפלצת אנושית, שהוא גם מסה חכמה על המדיום הקולנועי ועל יחסיו ההדוקים עם מיניות, מציצנות וסדיזם. (אנגלית בלבד, ללא תרגום לעברית)