שבת | 09.11.24

סגור
לתכנית החודשית

מחווה לחברת MK2

בפסטיבל הקולנוע שהסתיים זה עתה נערכה מחווה לחברת mk2, שחוגגת 50 שנה להיווסדה, עם מבחר מן הסרטים החדשים שהפיקה והפיצה החברה בשנה האחרונה. בסינמטק נציע החודש 10 כותרים קלאסיים שהופקו בידי החברה. 

Mk2 הוקמה בידי הקולנוען מרין קרמיץ. קרמיץ, בן למשפחה יהודית רומנית שהיגר לצרפת לאחר מלה"ע השניה, למד קולנוע ב-IDHEC וביים כמה סרטים שתיעדו את חוסר השקט הפוליטי והתרבותי בסוף שנות השישים-תחילת שנות השבעים. חברת ההפצה שלו התמחתה בקולנוע איכות ובמהלך השנים רכשה והנגישה סרטים של יוצרים קלאסיים רבים, בהם סרטיו של צ'רלי צ'פלין, פרנסואה טריפו, אנייס וארדה, מרסל פאניול ואחרים. בנוסף לקטלוג המרשים, mk2 מחזיקה רשתות קולנוע בצרפת ובספרד.

בתוכנית החודש נתמקד בסרטים שהופקו ע"י mk2, ומבטאים את כוחה של החברה לתמוך ולקרב במאים מוכרים וחדשים. כך הפיקה החברה את סרטה הראשון של קליר דניס "שוקולד", ואת מירב סרטיו של קלוד שברול מאז אמצע שנות השמונים. במקביל mk2 היתה אחראית לפריצה של במאים מרחבי העולם שלקחה חלק בהפקת סרטיהם: קז'ישטוף קישלובסקי, מחסן מחמלבאף, עבאס קיארוסטאמי, הונג סאנג סו, מיכאל האנקה, קסאוויה דולן, פיונה גורדון ודומיניק אבל ואחרים.

מרין קרמיץ היה ידיד אמת של ליה ון ליר וסינמטק ירושלים ובנו נתנאל שמוביל עתה את החברה שומר על קשרים טובים אלו. התוכנית החודש היא הזדמנות נאה להנות מאהבת הקולנוע של mk2 ולקוות שנזכה לעוד שנים רבות של קולנוע איכותי.

מכה כנגד מכה

בימוי: מרין קרמיץ
| 95 דקות

הפרק השלישי בטרילוגיה פוליטית העוסקת בשינוים העמוקים בחברה הצרפתית שהפכה מאז המאה ה-19 לחברה הנטועה עמוקות בקפיטליזם הגלובלי, "מכה כנגד מכה" נבנה סביב התפרצותה ההדרגתית של התנגדות הפועלים. מרין קרמיץ הפיק את הסרט כעבודה קולקטיבית והתוצאה הנטורליסטית מזכירה בסגנונה סרט תיעודי.

עסקי נשים

בימוי: קלוד שאברול
| 110 דקות

מתוך הזדהות עם מצוקת הנשים במלחמה, מחליטה מארי לסייע לשכנתה להפטר מהריון לא רצוי. הזמן - ימי מלחה"ע השניה - קשים לכולן והנשים נוטות להסתבך בפרשיות קטנות ומביכות. וכך מתרבים שירותיה של מארי והופכים לעיקר פרנסתה. בימי וישי, המשפחה היא ערך קדוש, וצרפת לא סולחת ל"מחסלת הילדים שלא נולדו". 

גאבה

בימוי: מוחסן מחמאלבף
| 75 דקות

אשה מכבסת גאבה, שטיח צבעוני, ומגלה כי מתוכו צצה דמות של בחורה יפיפיה, גאבה שמה. על אותה גאבה אומללה נאסר להתראות עם אהובה עד שישוב דודה. כאשר הוא סוף סוף מגיע, עליה להמתין עד שימצא לעצמו כלה... כמו שטיח פרסי משובח טווה מחמלבאף אגדה אלגנטית ולא בלתי רלוונטית. 

הרוח תישא אותנו

בימוי: עבאס קיארוסטמי
| 118 דקות

גבר מגיע לכפר בכורדיסטאן האיראנית ועד שיגיע זמנו לעזוב את המקום הוא מתוודע לתושבים ולחיי היומיום שלהם. מהריטואלים הקטנים האלו, עם הומור עדין וממזרי, יצר קיארוסטמי את סרטו הסבלני שלפנינו – שבאמצעותו הוא מהרהר על הדרך הנכונה לחיות: להתבונן בעולם או פשוט להיות בו.

שלושה צבעים: כחול

בימוי: קז'ישטוף קישלובסקי
| 93 דקות

"כחול" (חירות), הפרק הראשון בטרילוגיית הטריקולור של קישלובסקי, מעמיד במרכזו אישה צעירה ששכלה בתאונה את בעלה ובתה. באמצעים קולנועיים פשוטים אך מרהיבים ובעזרת פסקול מהמם המעביר את רגשותיה של הגיבורה דרך אפקטים ומוסיקה (הגיבורה משחזרת את יצירתו הלא גמורה של בעלה המלחין) צצה ועולה לה פנינה קולנועית כובשת.

שוקולד

בימוי: קלייר דני
| 105 דקות

העלילה מתרחשת באפריקה הקולוניאלית של שלהי סוף ה-50, זמן קצר לפני עצמאותה של קאמרון, ועוקבת אחר סיפורה של משפחה צרפתית המוצבת בחבל ארץ נידח ומנותק... סירטה הארוך הראשון של קלייר דני בו היא כבר מגלה הבנה בבני אדם ויכולת התבוננות דקה בסביבתם ויוצרת סרט בעל קצב מיוחד במינו..

קוד סודי

בימוי: מיכאל האנקה
| 118 דקות

פריס. פינת רחוב סואנת. פיסת נייר מקומטת המושלכת לידה המושטת של קבצנית, מקשרת בין מסלולי החיים של כמה דמויות שלכאורה אין ביניהם דבר וחצי דבר. כמו שהאנקה עשה לא אחת, "קוד סודי", בנוי גם הוא מפרגמנטים היוצרים סרט שלם אחד וכמו בכל סרטיו, גם כאן הוא מצליח ליצור ריחוק בין הצופה למתחולל על המסך כדי שהמסר והאפקט הרגשי ילוו אותנו גם אחרי ההקרנה.

אישה היא עתידו של הגבר

בימוי: הונג סאנג-סו
| 87 דקות

צמד ידידים נפגשים לאחר שנות פרידה. הם נזכרים באהובה משותפת, ומחליטים לצאת לפגוש אותה. בלי שישימו לב מצליח המפגש לחטט בצלקות ישנות. עם תסריט מתוחכם, עבודת מצלמה וירטואוזית ומוזיקה המתפקדת כקולו של מספר אירוני, "אשה היא עתידו של הגבר" הוא יצירה אינטליגנטית, שבה כל סצינה מטילה ספק בזו שקדמה לה.

טום בחווה

בימוי: קסבייה דולן
| 102 דקות

לאחר מות בן זוגו, מגיע טום לחווה שבה חיה משפחתו של החבר המנוח, ונדהם לגלות שאיש לא ידע שם על נטייתו המינית. ככל שהזמן במקום חולף, הוא חש כי סוד אפל מסתתר בתוך משפחת האיכרים הזאת. עם גישה מאופקת, הופעתו המרשימה של דולן בתפקיד הראשי, והשימוש המצוין במצלמה ובמוסיקה, התוצאה היא יצירה מרגשת ורבת עוצמה. 

רומבה

בימוי: פיונה גורדון, דומיניק אבל, ברונו רומי
| 77 דקות

פיונה ודום מצאו תשוקה לתחרויות ריקודים לטיניים. לאחר תאונת דרכים חייהם משתנים והם צריכים למצוא מחדש את הכוח שישיב אותם לריקוד וזה לזה... פיונה גורדון ודומיניק אבל מגישים קומדיה עם מינימום דיאלוג והרבה תנועה והומור פיזי, שהזכירו למבקרים את הקומדיות של קיטון וטאטי – אולי המאסטרים הגדולים ביותר של ההומור הוויזואלי.