גירסתו של אורסון וולס לרומן המופת של פרנץ קפקא. יוסף ק. מקבל לידיו כתב אישום מבלי להבין על מה בעצם הוא מואשם. כל מאמציו להגיע אל הרשויות ולברר את דינו עולים בתוהו. וולס נותר נאמן למקור, מתאים אותו לימינו, ועורך מסע דרך גהינום המאה ה-20 באמצעות האימג'ים הבארוקיים המסורתיים שלו. באופן מבריק, וולס מצליח למתוח קו בין כותריו הקודמים ("האזרח קיין", "מר ארקדין") ובין קפקא, כשהעלילה היא רצף של מפגשים מפתיעים ומעוררי תמיהה. אם אצל וולס הגיבור הוא האדם תאב הכח, כאן הוא מתמקד במי שהכח פונה נגדו. הופעות כבירות של אנתוני פרקינס, ז'אן מורו, ורומי שניידר, מצלמה וירטואוזית, ושימוש מלנכולי באדג'יו של אלבינוני - הופכים את "המשפט" לעיבוד סינמטי מרשים.