סגור
לתכנית החודשית

ReFilm - פסטיבל רסטורציות

לגלות מחדש, להציג מחדש, לחגוג מחדש את אוצרות הקולנוע

במשך מעל למאה שנה, הקולנוע נסמך על חומר גלם פיזי, הפילם, אותה רצועת צללויד ארוכה שעליה הוטבעו התמונה והפסקול. מאחר והפילם הוא חומר פיזי ומתכלה – סרטים רבים לא היו נגישים. העותקים ששרדו היו באיכות ירודה: שרוטים, דהויים ולעתים גם מקוטעים. אך בעשור וחצי האחרונים עובר הקולנוע מהפכה. הפילם מוחלף בקובץ דיגיטלי. כחלק מתנופת המהפכה הזו, נוצקים לפורמט החדש אלפי סרטים ישנים. כך נשלפים מארכיונים ברחבי העולם עותקי הנגטיב – המקור – שבו נוצרו הסרטים. עותקים אלו נסרקים לפורמט הדיגיטלי, עוברים תיקון וניקוי, התאמת צבעים ונארזים מחדש בפורמט ההקרנה החדש. השינויים הטכנולוגיים האדירים שעוברים על הקולנוע בעשור האחרון, המעבר מפילם לדיגיטל, מאפשרים להחזיר למסכים סרטים רבים ולהנגיש אוצרות מורשת לקהל הרחב. מהפכה זו מתרחשת עתה גם אצלנו בארכיון הסרטים הישראלי, שנמצא בשיאו של פרוייקט אדיר להמרת כל אוסף הקולנוע הישראלי (הכולל סרטים, יומני חדשות וסרטים ביתיים) לפורמט החדש, למען שימורו והנגשתו, שאת תוצריה המצטברים ניתן לפגוש באתר הארכיון.

שבוע הרסטורציות נולד מתוך כוונה להרחיב את המבט על עבודת הארכיון – כאן וברחבי העולם ולהציע מפגש לעתים מחודש ולעתים ראשון עם אוצרות קולנועיים מרחבי העולם. התכנית מחזירה למסך הגדול כמה מהקלאסיקות וסרטי המופת של האמנות השביעית וזוהי אפשרות יקרה מפז לצפות בסרטים אלו כפי שיוצריהם התכוונו שיראו אותם ובאיכות הטובה ביותר.

כמדי שנה הסינמטק מפנה זרקור לתגלית קולנועית, אוצר נחבא. השנה אנחנו גאים להציג את הסרט הצ'כי, "כריסטיאן", פנינה טרגי-קומית משנת 1939, שמזכיר את הטובים בסרטיו של לוביטש, עם עיצוב ותלבושות אלגנטיים, מצלמה שתופסת את הדרמה מקרוב, פסקול שמגביר את הרגש במקומות הנכונים, תסריט שנון ונפלא ועלילה חד פעמית.

בנוסף, שניים עם קרי גרנט, שיכללו את אחד הסרטים האהובים בכל הזמנים, "מזימות בינלאומיות" של אלפרד היצ'קוק, עם סצנת מרדף המטוס הבלתי נשכחת, וסרטו של ג'ורג' סטיבנס, "שיחת העיר", דרמת פשע וקומדיה רומנטית שלא נראתה על המסכים שנים רבות.

פסטיבל הרסטורציות הוא חגיגה של האמנות השביעית. זוהי הזדמנות למפגש עם סרטים מכל העולם – יצירות מופת שסוף סוף אפשר להקרין בעותק איכותי, סרטים חדשים שנוצרים על סמך סרטי ארכיון ישנים וגם סרטים נדירים שזוכים לפתע לתשומת לב וחושפים יוצרים וכיווני יצירה חדשים־ישנים. הקולנוע הוא אמנות צעירה, אך מסתתרות בה פנינים רבות: מוכרות יותר ופחות שתמיד מעניין לפגוש בהן. אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו למסע מהנה ומפתיע אל אוצרות אלו, חלקם לגלות מחדש וחלקם לבקר מחדש.

 

הסרטים מוצגים באיכות 4K

אונזערע קינדער

בימוי: נתן גרוס
| 80 דקות

ילדים יהודים, ניצולי שואה, מבית היתומים בהלנובק פולין מבקרים בתיאטרון האידי וצופים במחזה מוסיקלי מהווי הגטו. הילדים שחוו על בשרם את אימת השואה בגטו, מרגישים בזיוף. הם מחוללים שערוריה במהלך ההצגה וגורמים להפסקתה. כתוצאה, השחקנים מוזמנים לבית היתומים להכיר את הסיפור האמיתי.

המחפשים

בימוי: ג'ון פורד
| 121 דקות

חייל דרומי קשוח שב הביתה לאחר שנות נדודים ארוכות ומגלה כי הבית נהרס וכל יושביו נהרגו, להוציא נערה אחת שנחטפה ע"י האינדיאנים. יחד עם צעיר אינדיאני שמשפחתו אימצה, הוא יוצא בחיפוש אחר הנערה. השימוש של פורד בנופים הפתוחים, הקצב, והנוכחות היציבה ג'ון ווין יצרו מיתוס קולנועי ואת אחד הסרטים הגדולים בתולדות הקולנוע.

זוהר

בימוי: סולימן סיסה
| 105 דקות

העלילה עוסקת במאבק בין אב ובנו: בין מכשף מרושע בעל עוצמה שטנית ובן בנו יחידו בעל החזות המלאכית, העתיד לזכות ביכולת זהה לזו של אביו. העימות הבלתי נמנע בין השניים מוביל לתוצאות אפוקליפטיות. את הסיפור הזה מוציא סיסה אל הפועל באמצעות ראיה קולנועית מדהימה, טכניקות מרהיבות ושימוש מופלא בצבעים. 

אמדיאוס

בימוי: מילוש פורמן
| 160 דקות

עיבוד סוער וחושני למחזה מאת פיטר שייפר, העוקב אחר המלחין האיטלקי אנטוניו סאליירי שמשחזר בדמיונו – מתוך ביה”ח לחולי רוח שבו הוא מאושפז – את יחסיו עם וולפגנג אמדיאוס מוצרט. מילוש פורמן מאיר את היחסים בין השניים באמצעות גישה הרמונית קלילה והופעות אדירות.

אביב בבודפשט

בימוי: פליקס מריאסי
| 99 דקות

בודפשט, חג המולד 1944. הצבא האדום כבר מכתר את העיר, אך ברחובותיה עדיין שולטים הגרמנים. מהלך הימים הבאים יביא את פינטר וגושו, שערקו משורות הצבא ההונגרי, למלחמה על החירות שלהם, של אהוביהם, של העיר ושל המולדת. אפוס היסטורי דרמטי, מבוצע ביד אמן עם צילום ועיצוב מהממים וכמה רגעים עוצרי נשימה.

פריקס

בימוי: טוד בראונינג
| 64 דקות

ליאופטרה, אמנית טרפז יפיפיה, מעמידה פנים כמאוהבת בננס במטרה לזכות בכספו. בסיוע הרקולס מאהבה היא מנסה להרעילו. כשמתגלה המזימה מתכננים היצורים החריגים של הקרקס נקמה איומה, עפ"י כללי טכס עתיקים... סירטו של טוד בראונינג הוא יצירה פרועה, מסעירה וראויה לתשומת לב, עם איכויות ויזואליות מדהימות.

קו ההפרדה

בימוי: קלוד שאברול
| 120 דקות

קצין בצבא צרפת חוזר לביתו ומגלה שהבית הוחרם בידי צבא הכיבוש ושאישתו הצטרפה לכוחות המחתרת המקומית. כאשר הגרמנים מנסים לאתר את חברי המחתרת, משתתפים תושבי העיר כולם במצוד ואין אפשרות לשבת על הגדר. קלוד שאברול מציג דרמה היסטורית שעלילתה נעה קדימה כל הזמן, עם דמויות שדרכן מציע שברול דיוקן של החברה הצרפתית כולה.

שיחת העיר

בימוי: ג'ורג' סטיבנס
| 118 דקות

אסיר שמשוכנע בחפותו בורח מהכלא ומסתתר בביתה של ידידתו. לכאן מגיע פרופסור למשפטים כדי להכתיב את ספרו הבא. נקודת המוצא הזו משמשת את ג'ורג' סטיבנס כדי ליצור את הקלאסיקה השנונה שלפנינו, שמשלבת דרמת פשע וקומדיה רומנטית בצורה מהנה ביותר – עם פיתולי עלילה, דמויות משנה משעשעות ואנסמבל מושלם, שבראשם קרי גרנט ודרכו המסתורית להשתלט על המסך.

מזימות בינלאומיות

בימוי: אלפרד היצ’קוק
| 130 דקות

פרסומאי הנחשד בטעות כסוכן ריגול נרדף בידי חבורת מרגלים המבקשת לתפוס אותו. “מזימות בינלאומיות” הוא היצ’קוק בשיאו – טור דה פורס של קולנוע מושלם. השילוב של היצ'קוק וגרנט יוצר חוויה קולנועית רצינית ומשועשעת גם יחד, שכדאי מאד לצפות בה כמו שצריך על מסך גדול. אל תחמיצו. 

פרטי הרצח

בימוי: פיטרו ג’רמי
| 106 דקות

בבנין דירות ברומא מתרחש שוד, הבלש שחוקר את המקרה מסמן כמה כיווני חקירה – לא בהצלחה, ולמחרת כאשר אחת הדיירות נרצחת בדירתה, עליו לנסות לדלות את האמת מבין שלל הסיפורים שמנסים להאכיל אותו. לפני שהיה ממשכללי הקומדיה האיטלקית, יצר פייטרו ג'רמי את הדרמה הבלשית שלפנינו, עם כמה מהמאפיינים של הקומדיה האיטלקית לצד השענות על הניאו-ריאליזם.

חמישה סרטים מאוסף שפילברג

| 72 דקות

חשיפת חמישה סרטים מאוסף שפילברג שיונגשו באתר ארכיון הסרטים הישראלי שבסינמטק ירושלים: יבול המים - המאמצים של ישראל להפוך את ענף הדיג לאחד ממקורות התזונה של האוכלוסיה, הדרך לבאר שבע - העיר העתיקה שהופכת לבירת הנגב החדשה, הדרך אל המחר - עלייתה וקליטתה של משפחת וולנסקי מפולין לישראל, המצווה העליונה - מסע אל האופן שבו המחקר והמדע מסייעים לישראל הצעירה ומבצע גליל - וכנית פיתוח שיזם ראש הממשלה לוי אשכול שמטרתה הקמת שלושה גושי התיישבות חדשים בגליל

כריסטיאן

בימוי: מרטין פריץ
| 96 דקות

כריסטיאן הוא לקוח קבוע במועדון הלילה אוריינט. בכל ביקור הוא מתחיל עם מישהי, מרעיף עליה מקסמו ומהונו לחוויה רומנטית כובשת. אך ערב אחד משהו משתבש וכל עולמו מתהפך... עם עיצוב ותלבושות אלגנטיים, מצלמה שתופסת את הדרמה מקרוב, פסקול שמגביר את הרגש במקומות הנכונים, תסריט שנון ועלילה חד פעמית, "כריסטיאן" ראוי לתשומת הלב.

הנבל הבורמזי

בימוי: קון איצ’יקווה
| 116 דקות

בורמה, שלהי מלחמת העולם השניה. מיזושימה נשלח ליחידה מרוחקת כדי לבקש ממפקדה להכנע, אך זה מסרב ומוביל את חייליו לטבח. מיזושימה נפצע ואת דרכו חזרה ליחידתו הוא עושה בתחפושת של נזיר בודהיסט. אך התחפושת הולך ומשלטת על זהותו ומעבירה אותו ממלחמה לפיוס. אלו הבחירות האנושיות - ההתמודדות עם האבל והטראומה - הבחירה בין החיים למוות - שהופכים את "הנבל הבורמזי" ליצירה שרלוונטית גם כיום.

קארי

בימוי: בריאן דה פלמה
| 94 דקות

מתבגרת מופנמת ושקטה מגלה כוחות על טבעיים פנימיים מפתיעים ומשתמשת בהם כדי לנקום בבני כיתתה, אחרי שאלו יזמו מתיחה אכזרית על חשבונה בנשף הסיום של התיכון.  דה פלמה מעצב את הסרט כמשל מוסרי ובדרכו עושה זאת בסגנון קולנועי אופראי, שיש בו תמיד קריצה מחויכת. התוצאה היא אחת הקלאסיקות של הז'אנר.