סגור
לתכנית החודשית

פסטיבל אקי-נו לקולנוע יפני #8

הרחק מהבעיות שהעסיקו את ישראל והמזרח התיכון בשנה האחרונה ובוודאי בחודשים האחרונים, יפן מתמודדת לאורך שנים עם בעיות מסוג שונה: אוכלוסיה מזדקנת, קצב ילודה מהנמוכים בעולם, שמרנות חברתית ומגדרית, וכמובן שגרה של אסונות טבע. הקולנוע היפני, על המסך ומאחורי הקלעים, בוחן ללא הרף את הבעיות הללו המאיימות על עתידה של החברה היפנית.

לצד המאסטרים הקולנועיים שיככבו במהדורה הקרובה של פסטיבל אקי-נו, אשר שמותיהם כבר שגורים בפי הקהל הבינלאומי, כמו הייאו מיאזאקי, הירוקאזו קורה-אדה וריוסוקה האמאגוצ'י, שרק לפני שנה זכה בפרס האוסקר על "הנהגת של מר יוסוקה", נציג גם במאים צעירים יותר ומוכרים פחות המביאים קול אחר בקולנוע היפני. הבמאית הלא-צעירה ופחות מוכרת נאוקו אוגיגאמי בוחנת בסרטה "גלים" את התפקיד המסורתי של נשים בחברה היפנית השמרנית, ומבטאת את התסכול שהיא חשה גם מאחורי המצלמה כבמאית בתעשית הקולנוע היפנית. הבמאי דיישי מצ'ונאגה בסרטו מלא החן והאהבה "אגואיסט" מביא סיפור אהבה בין שני גברים ומתמקד במורכבות של אהבה זו עבור משפחותיהם והחברה. סרטו של קיי ציקאורה "היעדרות" - שסרטו הקודם "זהות זרה" הוצג ב"אקינו" 2019– מביט על קשיי הגיל השלישי ויחסה של החברה לאוכלוסיה המזדקנת דרך סיפור על בן שמתמודד עם אביו השוקע לדמנציה ויחסו כלפיו לאחר שנטש את המשפחה למשך שנים.

הקשיים של הגיל השלישי ביפן – מדינה שכמעט 30% מאוכלוסייתה הינה מעל גיל 65 – זוכים להתייחסות במספר רב של סרטים בפסטיבל העוסקים מחד בחרדה של ההורים לעתיד ילדיהם ומאידך בדאגה של הדור השני להוריהם המזדקנים. מבט חיצוני על החברה היפנית מספק השנה המאסטר וים ונדרס בסרט "ימים מושלמים". ונדרס מפלרטט לכל אורך הקריירה עם יפן ועם הקולנוע שלה, וסרטו החדש, העדין והיפהפה הוא כל כולו יפני – עד שנבחר לייצג את יפן באוסקר הסרט הזר. כמו בסרטיו הקודמים, ונדרס מבטא הערכה ופליאה מהתרבות היפנית, ועדיין הוא אינו חושש להביט ולזהות את עקשותה להתנהל על פי כללים של מעמד מגדרי וסוציו-אקונומי ואת הקשיים הנובעים מכך לתא המשפחתי המודרני.

עם כל המחוייבות והעמידה על המתחים החברתיים והערכיים, הקולנוע היפני ממשיך להציע חגיגה של יופי הפועל על החושים, דרך הצילום בנופים משתנים ומרהיבים, בקולינריה הנוכחת בכל סרט ובמבט הסבלני כלפי הלכות ומנהגים הייחודיים למדינת האיים.

צפייה מהנה

אירוע פתיחה

הילד והאנפה

בימוי: הייאו מיאזאקי
| 124 דקות

בימי מלה"ע השניה, מהיטו נאלץ לעבור לכפר, שם אביו מועסק בבנית מטוסים עבור הצבא היפני. הוא מבלה את זמנו בשיטוטים בטבע ופוגש באנפה אפורה. מגדל מסתורי מושך את תשומת לבו וכאשר מהיטו והאנפה נכנסים אליו, הם עוברים למקומות חלומיים. "חוויה קולנועית מזככת וחד פעמית, שאסור להחמיץ" (פסטיבל טורונטו).

טופו טאקאנו

בימוי: מיצ'והירו מיהרה
| 119 דקות

טטסו ובתו מנהלים את חנות טופו טקאנו. כאשר טטסו מגלה שהוא חולה, הוא מבקש לוודא שבתו לא תישאר לבד לאחר לכתו ומתכנן למצוא לה שידוך. אמנם העלילה יכולה לפרנס לא מעט דרמות משפחתיות, אבל בזכות הנוכחות של טטסויה פוג'י, זוכה הדמות הראשית לאיפיון משוכלל, שמעניק לעלילה מימד אנושי.

תמימות

בימוי: הירוקאזו קורה אדה
| 126 דקות

סאורי מגדלת לבד את בנה מינאטו. כאשר הוא חוזר מבית הספר ומתלונן על דברים שאמר לו אחד המורים, היא מסתערת על מנהלת בית הספר ודורשת תשובות. קורה אדה הגדול מגולל את הסיפור משלוש נקודות מבט. האמת חמקמקה, אך עתידה להתגלות ואיתה גם החוש ההומניסטי של המאסטר היפני הגדול.

קובי

בימוי: טאקשי קיטאנו
| 131 דקות

יפן של המאה ה-16. אודה נובונגה עומד לאחד את יפן תחת שלטונו, אך כאשר אחד ממצביאיו נעלם – שולח נובונגה את שאר קציניו כדי לאתרו, כשהוא מבטיח לכל אחד מהם לרשת את מקומו. טאקשי קיטאנו מביים בלארג'יות חסרת מעצורים, מקבל משחקניו הופעות משוחררות ומציף את המסך בדם ואיברים.

היעדרות

בימוי: קיי ציקאורה
| 152 דקות

היחסים בין טקאשי ויוג'י אביו תמיד היו צוננים, ועכשיו, כאשר האב סובל מדמנטיה, נדרש טקאשי לנסות ולהבין מה קרה בחייו של אביו, לפני שזכרונו ידהה לחלוטין. שבריריות התא המשפחתי היא נושא מרכזי בקולנוע היפני ו"היעדרות" שלפנינו עוסק בו היטב כשהוא נע בעדינות בין רגשות סותרים: אהבה, רתיעה, כעס וחמלה.

עוברים

בימוי: שינג'י סומאי
| 125 דקות

רנקו היא ילדה מבריקה ואנרגטית. כשאבא שלה עוזב את הבית, רנקו ואמה מתחילות חיים משלהן. אך כאשר האם מנסה לקבוע חוקים חדשים, משהו ביחסים בין השתיים מתערער. עם שוטים ארוכים, שילוב בין המציאות לסוריאליסטי, בין המוכר למופשט, זוהי הזדמנות להתוודע לאחת מיצירות המפתח של הקולנוע היפני העכשווי.

אגואיסט

בימוי: דיישי מטסונגה
| 120 דקות

אף שאיבד את אמו בגיל צעיר, קוסוקה דבק בחיים ומתחיל מערכת יחסים עם ריוטה, מאמן כושר שנכנס לחייו. ריוטה מסור לאמו החולה, שגידלה אותו לבד. סביב מערכת היחסים בין השלושה יצר דיישי מטסונגה "יצירה מספקת ועמוקה, במרכזה דיוקן מתוק מריר של דמויותה, הטעון בחום ואנרגיה" (סקרין).

גלים

בימוי: נאוקו אוגיגמי
| 120 דקות

יוריקו מתמודדת עם קשיי החיים ביפן: בעלה עזב אותה, הבן שלה לא שומר על קשר ואת השלווה היא מוצאת בקבוצת תמיכה, אולי כת, שעבורה משמעות החיים היא מים. כל זה עומד למבחן כאשר בעלה שב הביתה, בנה בא לביקור ובעבודה מטריד אותה לקוח עצבני. בעזרת חמלה מחוייכת זהו דיוקן של משברי יפן העכשווית: זקנה, בדידות וחיפוש אחר משמעות ואמונה.

לחלום בין לבין

בימוי: ריוטארו נינומיה
| 96 דקות

מר שונגה, סגן מנהל בית ספר, נמצא שנה לפני הפנסיה כאשר הוא מאובחן כחולה באלצהיימר. האבחנה מניעה אותו לבדוק מחדש את חייו. סרטו הרביעי של ריוטארו ניומיה, שנהנה מהופעה כבירה של קן מיטסויסי, מתבונן בגבר לא צעיר ולא מושלם שמנסה לתקן את המעט שעוד נותר מחייו.

ימים מושלמים

בימוי: וים ונדרס
| 123 דקות

סביב שגרת יומו של עובד ניקיון לא צעיר בטוקיו, המשקיע בעבודתו מקצוענות ומסירות, יצר ונדרס את סרטו העלילתי הטוב ביותר זה שנים רבות. בזכות יכולת התבוננות, שימוש נבון בפסקול, תסריט קטן ומשחק מעודן זוהי דרמה שמצליחה להפעיל היטב את הרגשות. 

הרוע אינו קיים

בימוי: ריוסוקה המגוצ’י
| 106 דקות

חייה של קהילה קטנה החיה בהרמוניה עם הטבע, זוכה לטלטלה כאשר חברת תיירות מטוקיו מעוניינת להקים במקום כפר נופש יוקרתי. ריוסוקה המגוצ'י מגיש סרט לכאורה צנוע וקטן ובדרכו הקולנועית הנדירה מצליח שוב לחדור אל נפש גיבוריו, ובעזרת קולנוע משוכלל להציע חוויה שיש בה אירוניה ושפע רגשות אחרים.