סגור
לתכנית החודשית

שבוע הקולנוע הצ'כי השנתי יתקיים כרגיל בחודש אוגוסט בסינמטקים ברחבי ישראל. התוכנית כוללת סרטים משנות החמישים ועד היום והשנה יוקרנו סרטים שהנושא המרכזי של המבחר השנה הוא המשפחה. הסרטים דנים בתפקידים חדשים במשפחות בתקופה המודרנית, מורכבות היחסים בין הורים וילדים ואפילו הדרך בה משטרים טוטליטריים מתערבים בדינמיקה המשפחתית.

הסרט המרכזי השנה הוא "אף פעם לא היינו מודרניים" (2023). סרט מתח בלשי שמתרחש בשנות השלושים מתפתח סביב מציאת גופת תינוק באתר של מפעל. למרות המעורבות של המשטרה החשאית בפיענוח הפרשה, היחידה שבאמת מנסה לפתור את המסתורין היא אשתו ההרה של מנהל המפעל. העלילה מתרחשת על רקע היפי של הרי הטאטרה בסלובקיה. עוד סרט בולט הוא הקומדיה "על הורים וילדים" (2008). במבט ראשון העלילה נראית בנלית: גבר בגיל העמידה יוצא להליכה עם אביו הקשיש. באמצעות דיאלוג מבריק נחשפים ארבעים שנה של דו-קיום, כאבים משפחתיים ורגעים הומוריסטים ודרמטיים בהיסטוריה של המאה ה-20. הסרט מבוסס על ספרו של הסופר הצ'כי אמיל האקל. "יומנו של אב מודרני" (2021) הוא קומדיה משפחתית העוסקת בהתמודדות של בעל צעיר עם אבהות לא צופיה במהלך חופשת לידה. אחרי התפקחות מהמחשבה הנאיבית שיהיה לו זמן לכתוב את ספרו המתוכנן זה מכבר, האב הטרי מבין שטיפול בבנו התינוק יתפוס את כל האנרגיה והזמן שלו. אם כי זה גם מאפשר להבין את הקשר החזק בין הורה וילד.

התוכנית כוללת גם את הדרמה האגדית "האוזן" (1969). בתקופת עשייתו (בשלהי האביב של פראג) הסרט לא הופץ בגלל הצנזורה הקומוניסטית, והצופים בצ'כיה זכו לראותו רק עשרים שנים לאחר מכן, אחרי מהפכת הקטיפה. הדרמה הקאמרית הזאת מגוללת את סיפורו של סגן שר, אשר עם חזרתו מאירוע חברתי, משתכנע שהמשטרה החשאית מאזינה לו בביתו. במהלך לילה לבן הוא דן במצב עם אשתו, מנתח את הדברים שאמר בעבר ומפתח פרנויה.

השנה נציג גם את שני חלקי הסאגה המפורסמת על החייל שוויק. החלק הראשון "החייל האמיץ שוויק" הוקרן בתוכנית אשתקד. בעקבות העניין הרב שעורר הסרט ובקשות להקרנת סרט ההמשך החלטנו להקרין אותו מחדש יחד עם סרט ההמשך "מודיע בהכנעה". לקהל תהיה הזדמנות לראות את שני החלקים ברצף ולהנות מההרפתקאות המטורפות של יוזף שוויק במסגרת הצבא האוסטרו-הונגרי במהלך מלחמת העולם ה-1.

יאן שטרן

מנהל המרכז הצ'כי, ישראל

אירוע פתיחה

ברכות ודברי פתיחה מפי יאן שטרן, מנהל המרכז הצ'כי תל אביב

יומנו של אבא מודרני

בימוי: יאן חלוצה
| 101 דקות

מבלי שהתכוונו, נטשה ודומיניק הפכו להורים, ודומיניק נשאר בבית עם התינוק החדש. הוא משוכנע שחופשת הלידה תאפשר לו סוף סוף לכתוב את הספר שתמיד רצה לכתוב. השנה הראשונה בחייו של אבא טרי הופכת תחת ידיו של יאן חלוצה לקומדיה משפחתית סימפטית שמתבוננת באהדה וחמלה על חווית ההורות.

האוזן

בימוי: קארל קאחינה
| 94 דקות

אחרי שהוא חוזר הביתה מאספה מפלגתית, סגן שר מגיע למסקנה שהוא עומד להיות נרדף פוליטית ומתכנן למזער נזקים. "האוזן" מתרחש לאורכו של לילה אחד, ומתאר את האופן שבו לצד הסדקים הפוליטיים הולכים ומתרחבים הסדקים בחיי הנישואין של הפוליטיקאי ואשתו. קלאסיקה עזה שכדאי מאד לראות.

החייל האמיץ שוויק

בימוי: קארל סטקלי
| 105 דקות

העיבוד האולטימטיבי לספרו הסאטירי הקלאסי ההנפלא של יארוסלב האשק. עלילותיו של  יוזף שוויק, חייל צ'כי המגויס לצבא האוסטרו-הונגרי במלחמת העולם הראשונה ועושה ככל יכולתו כדי לחמוק ממוות, מקרבות ומעבודה קשה. שילוב של הומור עממי ואירוניה חדה המראה את חוסר התוחלת של כל מלחמה.

מודיע בהכנעה

בימוי: קארל סטקלי
| 91 דקות

סרט המשך ל"החייל האמיץ שוויק" מתאר את הכרך השני בספרו של האשק. כאן מתוארות הרפתקאותיו של שוויק בדרכו לחזית המזרחית. שוויק השליימזל מנסה לרצות את מפקדיו, הולך לאיבוד בין הרכבות ומנסה בכל כוחו להתרחק מהחזית. סאטירה אנטי-מלחמתית שהיא עיבוד לחלקו השני של ספרו של יארוסלב האשק.

על הורים וילדים

בימוי: ולדימיר מיכאלק
| 110 דקות

בן יוצא להליכה עם אביו. אלא שהבן הוא בשנות הארבעים שלו והאב בן 70 פלוס. הדבר המשותף היחיד בין שני הגברים זו ההליכה החודשית. באמצעות דיאלוג מבריק הסרט מעביר את ההיסטוריה של המאה ה-20 והאבסורדים שלה.

אף פעם לא היינו מודרנים

בימוי: מאטיי כלופאצ'ק
| 119 דקות

1937. אלואיז הקים מפעל מצליח והוא ואשתו הלנה עומדים להרחיב את התא המשפחתי. אבל גופת תינוק חסר מגדר שמתגלה בחצר המפעל, מביאה את הלנה להתעמת עם הדעות השמרניות של המקום, של התקופה ושל בן זוגה.... מותחן תקופתי שעוסק בשאלות עכשוויות של סובלנות ופתיחות וכל זאת בליטוש סגנוני עז, עם מצלמה דינמית ופסקול מודגש.