תכנית סרטים לרגל 100 שנה להולדת הסופר האיטלקי
באמצעות הרומנים הקצרים והחדים פרי עטו – במיוחד ״יומה של הלילית״ (1961, 1988 בעברית) ו-״לכל אחד כמידה המגיעה לו״ (1966) – הוקיע שאשא את שחיתותו של המעמד הפוליטי העושה יחד אחת עם המאפיה ועם עולם הפשע ככלל על מנת לשמור על זכויות היתר שלו ולהרחיבן. נושא הכוח המושחת החותר תחת שלטון העם, אותו העלה שאשא בבהירות רבה, נתן השראה לכמה מהבמאים המכשרים ביותר של תקופתו: דמיאנו דמיאני, אליו פטרי ופרנצ׳סקו רוזי. במאים אלו, בין השאר, הפכו את הרומנים של שאשא לסרטים שנחשבים כיום כיצירות מופת של הקולנוע האיטלקי אחרי מלחמת העולם השניה.
על מנת לחגוג את יום הולדתו המאה של ליאונרדו שאשא ומתוך הוקרה לפועלו הביקורתי, החוג ללימודים רומאניים של האוניברסיטה העברית, המכון האיטלקי לתרבות בתל אביב וסינמטק ירושלים מציעים את סדרת הסרטים שלפנינו, כשעבור חלק מן הסרטים זו הפעם הראשונה שהם מוצגים עם כתוביות בעברית. מן העולם הסיציליאני של ״יומה של הלילית״(1968) של דמיאנו דמיאני ועד לבו הפועם של הכוח ב-״טודו מודו״(1976) של אליו פטרי, מציגה הסדרה כמה מהנושאים המרכזיים ביצירותיו של שאשא, דרך הפרשנות – החופשית ביותר לעיתים קרובות – שהקולנוע נתן להם. השאלות שהסרטים הללו מעלים ושמזמינות אותנו חשיבה משותפת הן: האם הכוח משחית תמיד ובהכרח? כיצד יכול אדם אחד ויחיד לעמוד בפני הכוח ולהתנגד לשחיתות?