סגור
לתכנית החודשית

נאו-נואר

בהמשך לתוכנית ה"פילם נואר" שרצה באולמות באוקטובר, אנו שמחים להציג בנובמבר את התכנית העוקבת של מקבץ סרטים המכונים "נאו נואר".

מבחינת נקודה בזמן הקולנועי, הנאו נואר הסתמן כסגנון מודע לעצמו החל משנות ה 70, וממשיך מאז עד היום, בסרטים שנעשים ברחבי עולם, כשהוא משחק עם האלמנטים הפורמליסטים של הנואר מצד אחד, וממשיך לקיים ולהציג את האווירה הרגשית האפלה שהיא לב-לבו של הנואר מצד שני.

בניגוד לפילם נואר המקורי - סרטים אשר אובחנו ואוחדו תחת כותרת זו ע"י מבט תיאורטי-ביקורתי של חוקרי ומבקרי קולנוע, הרי שיוצרי הנאו-נואר ציינו בפירוש שמטרתם ליצור סרטים בהשראת קודמיהם.

יוצרי הנאו נואר לקחו כנקודת מוצא סגנונית ועלילתית את הפילם נואר של שנות ה-40 וה-50. הם השתמשו באלמנטים המוכרים של הסגנון – סיפורי פשע דטרמיניסטיים, בלשים שנלכדים ברשתותיהן של ה"פאם פאטאל", טשטוש בין טוב ורע, גבולות לא מוגדרים בין המוסרי ללא-מוסרי, צילום קונטרסטי מרובה צללים, קריינות שמלווה את העלילה ועוד. אבל אותם יוצרים שברו מוסכמות ופיתחו את הנואר לכדי וריאציות שחורגות ממאפייני הסגנון המקוריים ומרחיבות אותו. בתור התחלה, רובם לא מגבילים עצמם לצילום בשחור-לבן, אלא משתמשים דווקא בצבעוניות אקספרסיבית, חלקם מתרחשים דווקא באור יום בוהק ולא בצללי הלילה, בחלקם דווקא האשה היא הדמות שמניעה את העלילה, וחלקם הם בכלל סרטי מדע בדיוני.

בניגוד לפילם נואר שנוצר ופרח בארצות הברית, הנאו נואר חצה גבולות ויבשות, וכך נקרין בנוסף לסרטים אמריקאים גם סרטים מדרום קוריאה, צרפת וגרמניה וסרטים אמריקאים של יוצרים לא אמריקאים.

רציחות פשוטות

בימוי: ג’ואל כהן
| 95 דקות

רעיייתו של בעל באר טכסני מופרע מוצאת מפלט מבעלה בזרועות אחד משכיריו. הגבר הקנאי שולח בלש פרטי שיחסל את זוג הנואפים. הרוצח השכיר רואה בחיסול הבעל משימה קלה וזוהי רק ההתחלה... סרט הביכורים של האחים כהן מכיל כבר את כל הדנ"א שיהפוך אותם לבמאים החשובים בדורנו - תסריט שרירי, צילום נועז ופסימיזם מוסרי. 

המשרתת

בימוי: יים סאנג-סו
| 107 דקות

על בסיס סרט מפתח בתולדות הקולנוע הקוריאני, "המשרתת" הוא פילם נואר עכשווי שבמרכזו המתח המתעורר בבית עשירים כאשר משרתת חדשה מצטרפת למשק הבית. בזכות הבימוי השנון שנע מן הדרמטי אל עבר כיוונים אפלים התוצאה מצליח לשלב בין תנופה עלילתית לביקורת חברתית.

מלהולנד דרייב

בימוי: דיוויד לינץ‘
| 146 דקות

שחקנית צעירה שזה עתה הגיעה לבירת הקולנוע העולמי כדי להגשים את חלום הכוכבות, מגלה מישהי זרה במקלחת ביתה – אשה שאיבדה את זכרונה בעקבות תאונת דרכים שהתרחשה על הכביש המפורסם המתפתל על גבעות הוליווד. 

סודות אל.איי.

בימוי: קרטיס הנסון
| 129 דקות

כדאי מאד מאד לראות את הנואר המצוין הזה של קרטיס הנסון, שעדיין יכול להחשב בשקט לאחד הסרטים הגדולים של העשורים האחרונים. העלילה עוקבת אחר נפתוליה של פרשת רצח ושחיתות במשטרת לוס אנג'לס של שנות החמישים, על התחרות בין שני שוטרים בעלי אופי שונה שנאלצים לשתף פעולה. 

האשה שלבשה כחול

בימוי: קארל פרנקלין
| 101 דקות

הגטו השחור של לוס אנג'לס, 1948. איזי, חייל משוחרר, הופך לבלש פרטי, יוצא לחפש פאם-פאטאל שחורה שהיתה פילגשו של ראש העיר, ומוצא עצמו מעורב בפרשיית רצח ותככים פוליטיים מפוקפקים. זו יצירה מעולה המגלה במאי בשל ומחושב שעושה שימוש חכם במאפיינים נואריים כדי לבחון את היסודות האלימים במיבנה הנפשי של החברה האמריקנית.

קשורות

בימוי: לאנה ולילי ואצ'ובסקי
| 104 דקות

מערכת יחסים לוהטת מתפתחת בין קורקי, שהשתחררה זה עתה ממאסר וויולט, רעייתו הפושטקית של מאפיונר.  מכאן קרובה הדרך של השתיים להתעשר על חשבון הפשע המאורגן... ב"קשורות" הוכיחו לאנה ולילי ואצ'ובסקי את כשרונן כאמניות המתח והטיימינג, והן משתעשעות בעצביו של הצופה כמו בקלילות, ונעזרות במתח שצומח בין שתי הנשים כאמצעי הסחה ביחס לשליטן בקצב של הסרט. 

בלייד ראנר: הגרסה הסופית

בימוי: רידלי סקוט
| 112 דקות

העלילה מתרחשת בלוס אנג’לס העתידנית של 2020, ומתארת את מרדפו של סוכן ממשלתי אחר שלושה אנדרואידים שנמלטו לכדור הארץ. סקוט נעזר במוסכמות של הפילם נואר כדי לברוא מציאות עתדינית שחורכת את העין, ורתם אותה לכדי משל מבריק על גבולות האנושיות. אחד הסרטים הנועזים, החכמים ומעוררי הענין שנוצרו בעשורים האחרונים. 

רכבת תחתית

בימוי: לוק בסון
| 102 דקות

אשתו היפיפיה של איש-עסקים עתיר-הון יורדת אל מבוך המחילות בעקבותיו של פאנקיסט שפרץ קודם לכן את הכספת של בעלה. כאן היא פוגשת במילייה חברתי של חפרפרות אנושיות ניהיליסטיות ומצליחה לראשונה בחייה להפיג את שיממון חייה. עם עלילה תזזיתית ושילוב אופייני של הומור ומתח, "רכבת תחתית" הפכה את לוק בסון לבמאי כוכב.

כחום הגוף

בימוי: לורנס קסדן
| 113 דקות

עו"ד צעיר ויפה תואר טורח בחריצות על פרנסתו בשעות היום ועסוק בפרשיות אהבים בלתי מחייבות בשעות הלילה. חייו מסתבכים אחרי שהוא מתאהב ביפיפיה מיסתורית הנשואה לאיש-עסקים עשיר ומזדקן. קאסדן משתמש במוסכמות הפילם נואר עם עיצוב מלוטש, צבעוני וסוער, ועם מלוא החופן אירוניה, והתוצאה היא מותחן אפקטיבי ואפילו קצת מלוכלך שראוי ביותר לתשומת לב. 

הפיתוי האחרון

בימוי: ג'ון דאהל
| 105 דקות

פאם-פאטאל חסרת מעצורים תעשה הכל כדי לשמור על מזוודת המרשרשים שהשאילה מבעלה. לשם כך היא תשתמש בכל הטריקים הקיימים, תסובב את הגברים על אצבעה, ותוכיח להם מי פה הבוס... "הפיתוי האחרון" הוא פילם נואר מודרני מלוטש ומהנה, עם תסריט מרוצף בשלל הברקות ופיתולים, הבימוי המופתי של ג'ון דאהל ואחת לינדה פיורנטינו. 

צ'יינהטאון

בימוי: רומן פולנסקי
| 131 דקות

לוס אנג'לס 1937. בלש פרטי נשכר ע"י יפהיפיה מיסתורית כדי לספק הוכחה לבגידותיו של בעלה ומוצא עצמו בעולם של תככים בו אין הוא יכול לשנות דבר. במסגרת ריאליסטית משכנעת, תוך שכלול מבריק של חוקי הפילם נואר, יצר פולנסקי טרגדיה צינית, ערמומית ומוחצת בה הרוע הוא בלתי מנוצח.

ידיד אמריקני

בימוי: וים ונדרס
| 127 דקות

סרטו “האפל” המעולה של ונדרס נעשה ע”פ רומן מאת פטרישה הייסמית. פושע אמריקאי החי באירופה מחפש אדם שאינו מוכר למשטרה או לעולם הפשע כדי שיבצע עבורו שתי רציחות. הוא בוחר ביצרן מסגרות מרובע, חולה במחלה ממארת, שמוכן למשימה תמורת הבטחת עתיד משפחתו. בין שני הגברים מתפתחת ידידות משונה.