שבת | 28.12.24

שעה פריטים
All day
 
11am
5pm
17:00
6pm
7pm
8pm
20:45
סגור
לתכנית החודשית

מחווה לעמוס גוטמן

עמוס גוטמן נולד ברומניה בשנת 1954, עלה לישראל בילדותו, למד קולנוע ב"בית צבי", שם ביים כמה סרטים קצרים ובשנת 1983 ביים את סרטו הארוך הראשון "נגוע". אחריו באו בזריזות "בר 51" (1985), "חימו מלך ירושלים" (1987) ו"חסד מופלא" (1992). גוטמן נפטר מאיידס בראשית 1993. אף שהוא חתום על ארבעה פיצ'רים בלבד שנוצרו בתוך פחות מעשור, הצליח גוטמן לבסס בפרק זמן קצר זה את מעמדו יוצא הדופן.

הקולנוע של גוטמן נחשב למשמעותי משתי סיבות עיקריות. האחת היא העיסוק הישיר והכן בחוויה ההומוסקסואלית, ובאופן רחב יותר בדימוי של גבריות ישראלית. גוטמן הגיע לקולנוע עם שקיעת מיתוס הצבר, שקיעה שתוארה אצל אורי זוהר, אברהם הפנר או בסרטי הבורקס. אלא שהמבט של גוטמן לא מופנה אחורה בנוסטלגיה או קדימה בחרדה אלא הצידה, אל השוליים – במקום בו נמצאים ההומואים, החשפנים, החיילים הפצועים או הגוססים מאיידס. לכאורה גוטמן מציע חריגות, אך למעשה הוא מבשר על סוג של נורמליות – של חיי שוליים המתקיימים במקביל לדרמה הישראלית הגדולה. האופן שבו תיאר את השוליים האלו, חשף את מעלתו הנוספת של גוטמן – הכוח הקולנועי שלו. גוטמן היה במאי טבעי, והיכולת שלו לספר סיפור במצלמה – להעמיד פריים, שוט, סצינה שהם יפים לעין איננה דבר של מה בכך. האסתטיקה שלו שונה מעבודות קודמיו בכך שאינה נענית לאור השמש העזה, אלא פונה לכיוונים דרמטיים וצבעוניים יותר. גם ממרחק של עשורים מצליחים סרטיו להציע חוויה מסקרנת, שחורגת מהדימויים הצרובים והרזים שניפק הקולנוע הישראלי עד אז.

התוכנית הקטנה שנציע החודש היא הזדמנות נוספת לצפות בכשרונו של אחד הבמאים המעניינים שקמו לקולנוע הישראלי. אל תחמיצו.

טאבו: עמוס גוטמן

בימוי: שאולי מלמד
| 76 דקות

זהו דיוקן מקיף ועשיר של הבמאי עמוס גוטמן, שניסח בסרטיו עמדה חתרנית, אנטי-הירואית ואנטי-קונפורמיסטית. קטעי ארכיון נדירים חושפים את סיפורו של הקולנוען הראשון שיצר סרטים קוויריים בישראל ומאפשרים להעריך מחדש את החלטותיו הנועזות – על סט הצילומים ומחוצה לו.

נגוע

בימוי: עמוס גוטמן
| 79 דקות

סיפורו של רובי - הומוסקסואל צעיר שחולם על הפקת סרט. הוא אינו מקיים קשרים עם הוריו, מתגורר אצל סבתו, מתפרנס מעבודה במכולת השכונתית שלה ומוצא שותפים אקראיים למיטה. כל הארועים מתנהלים סביב שתי האובססיות הגדולות של חייו. גוטמן נותן ביטוי אישי לכאבו העמוק של הגיבור ולמנת תסכוליו הגדושה.

בר 51

בימוי: עמוס גוטמן
| 95 דקות

לאחר מות אמם עוזבים תומאס ואחותו מריאנה את עיירתם לטובת העיר הגדולה. הם משתלבים בבר שוליים תל־אביבי: על רקע הדמויות הססגוניות הולכת ומעמיקה אהבתו האובססיבית של תומאס לאחותו – אך היא, מצדה, מבקשת לבנות חיים משל עצמה. יצירתו המכוננת של עמוס גוטמן בעותק דיגיטלי משוחזר.

חימו מלך ירושלים

בימוי: עמוס גוטמן
| 84 דקות

ירושלים במצור. אל מנזר נטוש, המשמש כבי"ח ארעי לפצועי קרבות, מגיעה חמוטל, אחות צעירה ויפה שאיבדה את חברה בקרבות. היא נשלחת לעבוד בחדר הפעמונים, המאוכלס בפצועים ציניקנים. אל החדר מגיע חימו, פצוע קשה במיוחד, שזוכה לתשומת ליבה של חמוטל, דבר המפריע את השלווה היחסית בין הפצועים.

חסד מופלא

בימוי: עמוס גוטמן
| 99 דקות

יונתן, בחור צעיר, עבר לגור בתל־אביב, אך הוא אינו מאושר. הוא פוגש את תומאס, גבר מבוגר ממנו שחזר ארצה אחרי שנים רבות בניו־יורק, המסתיר את היותו חולה איידס. בין השניים מתפתח קשר הססני. יונתן נלהב, אך תומאס יודע שהקשר ביניהם הוא בהכרח זמני. הסרט זכה בפרס וולג'ין בפסטיבל ירושלים ב-1992, ונחשב לפסגת יצירתו הקולנועית של עמוס גוטמן.