שני | 23.09.24

שעה פריטים
All day
 
6pm
18:00
18:00
8pm
20:45
20:45
סגור
לתכנית החודשית

מחווה לניקול הולופסנר

ב-1997 הוצג בפסטיבל ירושלים סרט הביכורים של ניקול הולופסנר, ."חברות וחתולים", כחלק מגל הקולנוע האינדי של אותו עשור (שבו כיכבו נניח גם ריצ'רד לינקלייטר, ווס אנדרסון, נח באובמך  ואחרים). מבין הגיבורים של אותו גל, נדמה שהולופסנר אולי נשארה בצל יחסית לכמה לעמיתיה המדומיינים, אך בהדרגה צברה אהדה והערכה לקולנוע הייחודי שלה.

הכח של הולופסנר נמצא ביכולת שלה לכתוב מעמדים אנושיים שחושפים את החולשות והמגננות של גיבוריה, ולביים את הרגעים האלו במידה של אהדה ואירוניה. שבעת הסרטים שביימה עד היום (מתוכם נציג חמישה במהלך המחווה בסוף חודש אוגוסט 2023), מתרחשים בתוך עולם של מעמד בינוני לבן ומשכיל, הנאבק בצרות של היומיום: אהבות וקנאות, הצלחה וכשלון. דרך הרגעים האלו הולופסנר מתעסקת לעתים בשאלות העמוקות ביותר: מהי אהבה – בזוגיות ובחיי המשפחה, מהי הצלחה וכיצד היא נמדדת, ודרכן גם באופן שבו גיבוריה מנסים להגיע להשלמה עם חייהם ועם עצמם – לעתים במחיר כואב של וויתור והתבייננות.

אך ככל שהפסקה לעיל כתובה בלשון זכר, הקולנוע של הולופסנר הוא קולנוע נשי: הגיבורים הן גיבורות, והצרות שלהן הן צרות שנשים מתמודדות איתן הרבה יותר מגברים: דימוי גוף, זלזול בכוחן וחוכמתן או נוכחותן הכמעט שקופה בתוך חייהם של אחרים. הולופסנר אינה מצניעה את השאלות האלו, אך הן קיימות אצלה כחלק ממאבק אנושי רחב יותר: לחיות חיים בעלי משמעות, הזוכים למבטו המאשר והמעריך של הזולת.

מול תרבות קולנועית שהופכת יותר ויותר ספקטקולרית, הולפסנר נשארה נאמנה לעצמה – הסרטים שלה הם מה שנהוג לכנות "קטנים", אין בהם גיבורי על, ולא עלילות דרמטיות מוחצות. הם מפצים על ההעדר הזה עם נפח אנושי ועם מבט מורכב על העולם – שיש בו מידה שווה של כאב וזעם וגם חיוך והבנה. המעלות האלו הופכות אותה ליוצרת ייחודית ומעניינת המביימת סרטים מהנים שמציעים חוויה מתגמלת. אתם מוזמנים.

שקרים קטנים

בימוי: ניקול הולופסנר
| 93 דקות

היחסים של בת' ודון – היא סופרת מתוסכלת, הוא פסיכולוג חסר בטחון – עומדים בפני משבר כאשר מתברר כי דון לא מעריך את הרומן החדש שכתבה אשתו. ניקול הולופסנר שוב חושפת את הפריכות הרגשית שמאחורי מערכות היחסים שבין בני משפחה וחברים. "קומדיה מלאת חמלה למין האנושי על כל כשליו" ("הארץ").

ממש מושלמות

בימוי: ניקול הולופסנר
| 89 דקות

הטון הייחודי של ניקול הולופסנר מאפשר לה לעסוק באינטימות והומור בשאלות של בטחון עצמי, הצלחה והשלמה עם עצמך. כמו תמיד הסצינות כתובות היטב, ועם אנסמבל השחקניות המוכשר התוצאה היא קומדיה מעודנת ואפקטיבית. 

חברות עם כסף

בימוי: ניקול הולופסנר
| 88 דקות

סיפורן של ארבע חברות ותיקות וקרובות ממערב לוס אנג'לס. קומדיה חברתית על התיסכולים היומיומיים של החיים. הסיטואציות שטופות האירוניה נבנות ביעילות סביב דמויות מתוחכמות ומשורטטות היטב שבפיהן מונחים דיאלוגים שנונים. הולפסנר מטפלת בכל אלו בשילוב של אירוניה וחמלה והתוצאה היא קומדיה חכמה.

תני בבקשה

בימוי: ניקול הולופסנר
| 90 דקות

עסקי הרהיטים של קייט ואלכס הולכים נהדר והם רוכשים את היחידה שלידם. יש רק בעיה קטנה: הדירה תעבור לרשותם כשאנדרה בת התשעים המתגוררת בה תלך לעולמה. קייט מזמינה את אנדרה ונכדותיה לארוחת ערב, שם כבר כל התסכולים צפויים לצוף. הולופסנר לוקחת את הרגעים השגרתיים ביותר וחושפת את מטען הנפץ הרגשי שמסתתר מאחוריהם.

דיברנו מספיק

בימוי: ניקול הולופסנר
| 93 דקות

שני גרושים, עם ילדים שתיכף עוזבים את הבית, נפגשים באיזו  מסיבה ומשהו רומנטי מתחיל. האמת, לא רע להם עם הלבד שלהם, עם העצמאות ועם החופש. אבל הלב מדבר. אך לצד האופוריה של ההתאהבות , מתחילות לצוץ בעיות. ניקול הולופסנר עוסקת בצדדים המצחיקים והפחות מצחיקים של מערכות יחסים, ובזכות סגנון הבימוי העדין ותצוגות המשחק, התוצאה משובחת במיוחד.