השינויים הטכנולוגיים האדירים שעוברים על הקולנוע בעשור האחרון, המעבר מפילם לדיגיטל, מאפשרים להחזיר למסכים סרטים רבים ולהנגיש אוצרות מורשת לקהל הרחב. פעילות ניכרת בתחום זה נעשית גם כאן בארכיון הסרטים הישראלי שבסינמטק ירושלים, שאת תוצריה המצטברים ניתן לפגוש באתר הארכיון www.jfc.org.il.
שבוע הרסטורציות נולד מתוך כוונה להרחיב את המבט על עבודת הארכיון – כאן וברחבי העולם. המהדורה השלישית שנציע החודש מציעה כמה מבטים כאלו: האחד הוא סרט הפתיחה "1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם" של הבמאי רן טל. הסרט שמורכב כמעט כולו מעבודותיו של הצלם מיכה בר-עם לאורך הקריירה האדירה שלו, עוסק בכוחו של התיעוד, של הארכיון ובהשפעות שלהם על נמעני הצילום ועל יוצריו.
מפגש נוסף עם הבמאי רן טל יתקיים לפני הסרט "שלוש דקות", שחוקר סרט קצר שצולם בעיירה נאשיילסק בפולין רגע לפני מלה"ע השניה. דרך תחקיר בלשי כמעט, מצליח "שלוש דקות" להקים לתחיה עולם שחרב. השיחה עם רן טל תעסוק בעבודה עם סרטי ארכיון, לרגל אסופה שסוקרת סרטים ישראליים שונים והשימוש שהם עושים בחומרים כאלו.
לצד מפגשים אלו נציע השנה כרגיל עותקים חדשים של סרטים מרחבי העולם. לצד קלאסיקות כמו "פסיכו", "חוקי המשחק", "סוד הקסם הבורגני", "המשרת" "נערי הכרך" ו"עירום" – יצירות מופת שזוכות סוף סוף לחזור למסך הגדול באיכות נפלאה, נציג גם כמה סרטים פחות מוכרים שהונגשו מחדש השנה ובהם "שחמט הרוח", המלודרמה האיראנית המסקרנת שנעשתה באיראן בשנות השבעים, "אני יודעת לאן אני הולכת", דרמה רומנטית פחות מוכרת של מייקל פאוול ואמריך פרסבורגר ("חייו ומותו של קולנול בלימפ") וכן שני סרטיה הראשונים של הבמאית היפנית קינויו טנאקה. טנאקה היתה שחקנית בולטת שהשתתפה בסרטיהם של גדולי הבמאים בארצה: אוזו, מיזוגושי ואחרים. בשנות החמישים היא הצליחה לביים שישה סרטים, והשניים שנציג במסגרת התוכנית מסבירים היטב את משמעותו של מבט נשי בקולנוע: שאלות של זוגיות, משפחה וקריירה מטופלות בכנות ובישירות שספק אם נראתה על המסך עד אז, וגם כיום הוא נועז ומרגש.
כרטיסים: 25 ₪ / מנויים: כניסה חופשית