במחזה מאת דייוויד הייר, המחזאי הבריטי הנודע, כאשר אשת דיפלומט נדרשת לתאר את עלילת סרטו החדש של “הבמאי הנורווגי ההוא”, אינגמר ברגמן, היא מסכמת: “יש שם אישה שבזה לבעלה”. ברגמן הוא כידוע שוודי, והייר חד ההבחנה מעיר בשנינות יתרה לא רק על מוגבלות היכולת שלנו לקרוא רבדים עמוקים של תרבויות אחרות אלא גם להבחין ביניהן.
סינמטק הרצליה חוגג השנה עשור לקיומו. בשיתוף עם שגרירויות דנמרק, נורווגיה, פינלנד ושוודיה, אנו מבקשים להציג את יופייה של התרבות הנורדית, שיש התופסים אותה בטעות כאפלולית, ולהגיש את המהדורה הראשונה של “מבט על הקולנוע הנורדי”. התוכנית האמנותית כוללת כעשרים סרטים שונים, המייצגים 66 שנה של קולנוע עשיר ומרתק. אף שאי-אפשר להציג את מלוא מורכבותו במהדורה אחת, בחרנו להקרין יצירות חדשות לצד יצירות ישנות מתקופות שונות.
הבחירה בסרטים מארבע מדינות שונות יצרה קשרים חדשים ומרתקים בין יצירות שונות. למשל, “הנערה מהצפון” העכשווי ו”האיילה הלבנה” עוסקים שניהם בשבט הסאמי ומציגים מבט פמיניסטי חריף; “רכבות לילה” ו”עליית ולהאלה” רבי-התחבולות הקולנועיות מעמידים תמרור עצור בפני עליית הפשיזם; “סאראבנד”, “אנטיכרייסט” ו”להישאר בחיים” (שאינו מהסס לעקוץ את סרטיו של המאסטר השוודי) מנתחים בסכין חדה את מורכבות היחסים בין נשים וגברים (הנגיעות וכו’...); ו”רגע בשדה” העדין ו”הכנס את האדם הנכון” המצמרר מציגים שניהם סיפורי אהבה בין בני לאומים שונים ותוהים על היכולת לממשם. יכולנו להמשיך ולמצוא כך קשרים נוספים, אבל אנו מעדיפים לשמוע עליהם דווקא מכם, הצופות והצופים.
לסיום, שנת 2018 היא שנת מוזיקת המטאל. כיוון שאנו אוהבי מוזיקה מושבעים, טרחנו והזמנו את יוצרי הקומדיה המטורפת “מסע כבד” לביקור בארצנו, שבה גם החורף הוא שמשי, כדי שירעישו קצת באוזניכם ובאוזני השכנים.
שלכם,
צוותי סינמטק הרצליה והשגרירויות