אחרי שהיה אחראי לשורה של מעשי רצח ואונס, נלכד אלכס בידי המשטרה ונידון למאסר ארוך. בכלא הוא מתנדב לתוכנית ניסיונית שעתידה לגמול אותו מיצר האלימות. בסיום התוכנית הוא חוזר לרחובות, ומגלה כי העולם אינו סולח. התקציר לעיל אינו מצליח להעביר את עוצמתו של "התפוז המכני", סרטו האדיר, המבעית, של סטנלי קובריק. בעיבוד לרומן מאת אנתוני ברג'ס, יצר קובריק משל עתידני שכוחו נובע מההזדהות והמשיכה כלפי הגיבור הראשי – נער סאדיסט ואלים שאינו בולם את תשוקותיו האלימות והמיניות. האופן שבו עיצב קובריק את הדמות הזו בצוותא עם מלקולם מקדואל (באחת ההופעות הטובות בתולדות הקולנוע), השלמות האסתטית המוכרת (כאן בעיקר בולט השימוש בצבע הלבן) הפכו את "התפוז המכני" לשערוריה. קובריק האנליטי, הפסימיסט, מתבונן בעין אירונית כלפי היחס לפשע ולאלימות ומציג את החוק, העונש והצדק כסוגים אחרים של אלימות, בוודאי לא טובים יותר מאשר אלו של הפושעים. כך או כך, בקריירה שכולה יצירות מופת – "התפוז המכני" הוא עדיין אחת הפסגות הגבוהות בתולדות הקולנוע, וחבל להחמיץ את הקרנתו על מסך גדול.